Gambar tular katil pesakit di Hospital Tengku Ampuan Rahimah (HTAR) di Klang sampai luar hospital beberapa hari lalu.

KUALA LUMPUR – Katil pesakit di Hospital Tengku Ampuan Rahimah (HTAR) di Klang sampai depan pondok pengawal!

Itu antara gambaran netizen menggambarkan keadaan di hospital berkenaan yang sudah sesak dengan pesakit dengan penularan gambar keadaan di HTAR.

“Keadaan HTAR sekarang. Patient sampai kena duduk atas jalan tar even ada katil mudah alih pun still panas dan tak selesakan. Dapat info patient yang duduk situ makan dan minum memang staf tak dan nak monitor. Terlalu ramai yang serbu.. air pun baru dapat sumbangan.

Even ada air pun ada sesetengah patient yang pakai oksigen dan tak mampu nak bangun untuk ambil air sendiri,” kata seorang netizen Facebook, Puan Fariza Abdullah.

Beberapa belas katil sementara diletakkan di kawasan luar Jabatan Kecemasan dan Trauma di HTAR hari ini dan ia dibalut dengan plastik berwarna biru manakala kawasan tersebut dipantau pengawal keselamatan.

Menurut MalaysiaKini individu yang menunggu di katil sementara luar itu jabatan itu merupakan pesakit yang disahkan positif Covid-19.

Mereka berada di situ sementara menunggu giliran untuk dibawa ke pusat kuarantin dan rawatan berisiko rendah Covid-19 di di Taman Pertanian Agro Malaysia Serdang (Maeps) dan kejadian tersebut berlaku sejak semalam.

Untuk rekod, HTAR merupakan satu daripada 12 hospital di Selangor yang menjadi pusat saringan Covid-19 dan mengendalikan kes wabak itu.- MalaysiaGazette