Gambar hiasan

TOKYO – Harga minyak susut lebih daripada AS$ 1 setong pada hari Isnin, setelah kumpulan pengeluar OPEC + bersetuju untuk meningkatkan pengeluaran.

Keputusan itu telah mencetuskankebimbangan mengenai lebihan minyak mentah selepas jangkitan Covid-19 terus meningkat di kebanyakan negara.

Minyak mentah Brent turun sebanyak AS$ 1.08 atau 1.5% kepada AS$ 72.51 setong pada 0220 GMT, setelah turun hampir 3% minggu lalu.

Manakala minyak Amerika Syarikat susut sebanyak AS$ 1.01 sen atau 1.4% kepada AS$ 70.80 setong, susut hampir 4% minggu lalu.

Menteri OPEC + bersetuju pada hari Ahad untuk meningkatkan bekalan minyak dari bulan Ogos untuk meredakan harga yang melonjak pada awal bulan ini ke tahap tertinggi dalam sekitar 2 1/2 tahun ketika ekonomi global menunjukkan pemulihan daripada wabak Covid-19.

Kumpulan itu, yang merangkumi anggota Organisasi Negara Pengeksport Petroleum (OPEC) dan sekutu seperti Rusia, telah bersetuju dengan bahagian pengeluaran baharu mulai bulan Mei 2022.

“Harga minyak mungkin terus meningkat dalam beberapa minggu mendatang,” kata Goldman Sachs setelah perjanjian itu.

Walau bagaimanapun, bank pelaburan Amerika Syarikat tetap optimis terhadap prospek minyak dan perjanjian itu sejajar dengan pandangannya pengeluar “harus fokus untuk mengekalkan pasaran fizikal yang ketat sambil membimbing untuk keupayaan masa depan yang lebih tinggi dan menyekat pelaburan yang bersaing.”

Ia mengatakan perjanjian OPEC + mewakili “kenaikan” AS$2 untuk Brent mencapai harga AS$ 80 setong dan kenaikan AS$ 5 berbanding prospek penanda aras antarabangsa pada purata AS$ 75 setong tahun depan.

Untuk mengatasi perpecahan dalaman, OPEC + bersetuju kuota pengeluaran baharu untuk beberapa anggota dari Mei 2022, termasuk Emiriah Arab Bersatu, Arab Saudi, Rusia, Kuwait dan Iraq. – MalaysiaGazette