Foto hiasan. Suasana di Pusat Kuarantin dan Rawatan COVID-19 Berisiko Rendah (PKRC) ketika tinjauan lensa Malaysia Gazette di MAEPS, Serdang, Selangor. Foto SYAFIQ AMBAK, 18 MEI 2021.

KUALA LUMPUR – Lebih 1,000 pesakit yang dijangkiti Covid-19 di Lembah Klang dimasukkan ke hospital setiap hari.

Ketua Pegarah Kesihatan Tan Sri Dr Noor Hisham Abdullah berkata, dalam masa yang sama terdapat 6,427 pesakit yang berada di hospital di Lembah Klang.

Manakala 2,685 di dalam Pusat Kuarantin dan Rawatan Covid-19 (PKRC).

Peningkatan pesakit yang dirawat itu ekoran lonjakan kes Covid-19 di Selangor, Kuala Lumpur dan Putrajaya sejak kebelakangan ini.

“Bilangan kemasukan pesakit baharu ke hospital di Lembah Klang meningkat sebanyak lebih 33 peratus berbanding tempoh dua minggu lepas.

”Lebih 1,000 pesakit dimasukkan ke hospital setiap hari,” katanya menerusi penghantaran di Facebook hari ini.

Selain itu, tambah beliau, bilangan pesakit yang menunggu bagi mendapatkan rawatan di Jabatan Kecemasan dan Trauma juga adalah tinggi.

Noor Hisham berkata, bagi menangani situasi ini, beberapa langkah telah dilakukan di bawah seliaan seliaan Pasukan Bertindak Khas Greater Klang Valley termasuk mewujudkan katil tambahan di hospital medan di luar kawasan Hospital Tengku Ampuan Rahimah Klang.

Katil di hospital seperti Hospital Selayang dan Hospital Serdang juga ditambah.

Katanya lagi, kapasiti PKRC MAEPS juga dipertingkatkan bagi memberi rawatan kepada pesakit yang memerlukan rawatan oksigen.

Untuk rekod, hospital yang telah berfungsi sebagai hospital Covid-19 sepenuhnya adalah Hospital Sungai Buloh, Hospital Selayang, Hospital Ampang, Hospital Serdang dan Hospital Pakar Kanak-kanak UKM.

Kapasiti katil hospital tambahan yang telah dipertingkatkan untuk tempoh dua minggu lepas adalah 2,884 di sekitar Selangor, Kuala Lumpur dan Putrajaya.

Jumlah ini akan meningkat melalui langkah yang sedang dilaksanakan.

“Kadar vaksinasi di Lembah Klang akan terus dipercepatkan bagi mengurangkan pesakit yang dijangkiti dengan gejala yang serius,” katanya lagi.- MalaysiaGazette

1 Komen

  1. DG, you are worst than politicians. A couple of days before you proudly announced the new cases in Klang Valley dropping presumably because of the improvement in the vaccination rate. For two consecutives days the infection rate in Klang Valley has gone back up again. Today, you are commenting that daily hospital admission were more that a thousand. But your action seemed to be we are doing okay or at least not too bad and because of that you adopt the new policy of self home quarantine and more or less demolished active contact tracing and testing. We are extremely confuse!!! We have enough of politicians making so many U-turns. But it seems now, that the U-turn disease has infect the high rank public servants as well

Comments are closed.