Zuraida Kamaruddin Parti Bangsa Malaysia new party
Zuraida Kamaruddin

KUALA LUMPUR – Golongan wanita kini perlu mencari penyelesaian berdepan cabaran penularan pandemik Covid-19 ketika ini.

Menteri Perusahaan Perladangan dan Komoditi, Datuk Zuraida Kamaruddin berkata, golongan itu mesti berjuang dengan isu diskriminasi dan endemik kesihatan yang membelenggu mereka hari ini.

Jelas beliau, dalam mengubah bandar menjadi tempat yang selamat untuk golongan wanita termasuk gadis, masyarakat tidak boleh hanya membicarakan tentang infrastruktur sahaja.

Namun tegas beliau, pemikiran kolektif juga wajar disesuaikan bagi tujuan pembangunan lestari.

“Kita mesti menangani masalah endemik yang stereotaip di antara gender di mana sering menekan wanita dalam kesihatan awam terutamanya pentingnya perlindungan imun dari vaksinasi dan akses kepada penjagaan kesihatan yang sesuai.

“Bandar cenderung menjadi pusat penyebaran pandemik yang lebih tinggi kerana pembandaran, pertumbuhan penduduk dan tahap penggunaan pengangkutan awam yang tinggi.

“Bandar juga merupakan pusat revolusi digital yang harus kita gunakan untuk mengatasi banyak diskriminasi berdasarkan gender dengan menjadikan wanita dan gadis berdepan kekerasan di tempat kerja, sekolah, jalanan dan pengangkutan awam yang membatasi peluang mereka untuk pekerjaan dan pendidikan,” katanya ketika menyampaikan ucapan pembukaan Forum Urban Malaysia secara maya di sini hari ini.

Zuraida menambah, tanggungjawab sering diberikan kepada wanita untuk memastikan keselamatan golongan itu dengan mengubah tingkah lak atau menyekat pergerakan mereka di luar rumah mereka.

Bagaimanapun tambahnya, terdapat beberapa generasi wanita yang menunjukkan kekuatan dalam penglibatan aktif menerusi inisiatif untuk meningkatkan keselamatan bandar dan meningkatkan peranan mereka dalam proses membuat keputusan.

“Wanita tidak lagi harus dilihat sebagai mangsa pasif atau pengguna diskriminasi melainkan sebagai pelaku penting dalam mengubah ruang bandar dan bandar menjadi adil gender, aman, dan inklusif.

“Mengakui wanita dan gadis sebagai pelaku penting adalah langkah yang tepat dalam revolusi mental secara kolektif bagi semua orang untuk benar-benar mencapai persamaan gender dan menyedari hak mereka untuk menjadi sebahagian daripada bandar yang selamat.

“Mereka harus diberi kuasa untuk mengambil bahagian dalam kehidupan kota dan pemerintahan di mana bebas daripada rasa takut akan ugutan dan keganasan.

“Wanita dan gadis harus bebas bergerak di sekitar bandar seperti lelaki dan kita mesti meningkatkan kempen awam untuk menghentikan gangguan jalanan bagi meningkatkan kesedaran mengenai pentingnya akses yang selamat dan sama di tempat awam,” katanya. – MalaysiaGazette