Tengku Zafrul Abdul Aziz personal emergency Parliament no-show
Tengku Zafrul Abdul Aziz

KUALA LUMPUR – Kerajaan sedang mengkaji untuk menurunkan lagi harga Kit Ujian Kendiri COVID-19 menjelang akhir tahun ini bagi membolehkan ia mudah diakses oleh semua orang.

Menteri Kewangan Tengku Datuk Seri Zafrul Tengku Abdul Aziz berkata Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna serta Kementerian Kesihatan sedang meneliti perkara itu.

“Bagi memperluas usaha pengujian, Kementerian Kesihatan telah mengiktiraf RTK Antigen dan meluluskan beberapa Kit Ujian Kendiri COVID-19 yang boleh dibeli di farmasi di seluruh negara.

“Selain itu, untuk menjadikan Kit Ujian Kendiri boleh diakses semua orang, Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna dan Kementerian Kesihatan telah menetapkan harga siling kit ujian ini bawah RM20,” katanya dalam ucapan khas semasa Sidang Kemuncak Pelan Pemulihan Negara yang diadakan secara maya hari ini.

Kerajaan telah menetapkan harga siling runcit bagi Kit Ujian Pantas Antigen COVID-19 dijual pada harga RM19.90 setiap set manakala RM16 setiap set untuk harga borong, berkuat kuasa 5 Sept.-BERNAMA