Menteri Kesihatan, Khairy Jamaluddin bersama Ketua Pengarah Kesihatan Malaysia, Tan Sri Dr. Noor Hisham Abdullah hadir pada sidang media mengenai perkembangan terkini COVID-19 di Kementerian Kesihatan Malaysia, Putrajaya. Foto HAZROL ZAINAL, 09 SEPTEMBER 2021.

PUTRAJAYA – Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) menggerakkan Unit Psikologi yang akan bertindak memberikan kaunseling kepada petugas-petugas barisan hadapan yang mengalami tekanan.

Menteri Kesihatan, Khairy Jamaluddin berkata, pihaknya juga sedang melihat keperluan lain bagi membantu mereka dalam usaha meringankan masalah yang dihadapi.

“Dalam perkara ini kita sedang memastikan bagaimana kita dapat memberi kaunseling kepada petugas barisan hadapan dan kita telah menggerakkan unit psikologi untuk memberikan kaunseling kepada mereka yang merasakan tertekan.

“Kita juga melihat apa lagi yang boleh dilaksanakan untuk kita cuba meringankan beban mereka,” katanya pada sidang media di sini hari ini.

Dengan mengambil contoh kejayaan vaksinasi di Lembah Klang, Khairy berkata, ia merupakan salah satu daripada perkara yang memberi kelegaan kepada petugas-petugas barisan hadapan.

“Jadi, soal untuk kita meneruskan usaha bagi memastikan PICK (Program Imunisasi Covid Kebangsaan) berjaya, langkah-langkah intervensi kesihatan awam juga akan menyumbang kepada pengurangan tekanan terhadap pasukan petugas barisan hadapan,” ujarnya.

Bagaimanapun, Khairy berkata, pihaknya mengharapkan agar mereka dapat bertahan untuk tempoh beberapa minggu lagi. – MalaysiaGazette