Jumlah perdagangan Malaysia pada April 2018 meningkat 11.7 peratus tahun ke tahun kepada RM155.42 bilion berbanding penurunan sebanyak 3.5 peratus pada Mac, menurut Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI).
Gambar hiasan

KUALA LUMPUR – Prestasi pelaburan langsung asing (FDI) negara bagi separuh pertama tahun ini memberangsangkan dengan lonjakan 223.1 peratus berbanding tempoh sama tahun lalu, sekali gus menandakan keyakinan pelabur asing terhadap iklim ekonomi dan ekosistem perniagaan yang stabil dan kondusif di negara ini.

Ia juga menunjukkan Malaysia menuju pemulihan ekonomi yang rancak dan mampan, kata Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri, Datuk Seri Mohamed Azmin Ali.

Prestasi luar biasa ini turut membuktikan strategi Malaysia untuk meletakkan negara ini sebagai destinasi pilihan pelaburan yang menarik dan hab rantaian bekalan di ASEAN, terutama untuk operasi pembuatan menunjukkan hasil positif.

Sepanjang tempoh itu, sejumlah RM58.2 bilion pelaburan dalam sektor perkilangan, yang mana sebanyak RM8.7 bilion pelaburan yang diluluskan dalam sektor ini adalah daripada sumber domestik.

Dari segi jumlah pelaburan yang diluluskan, Malaysia mencatat RM107.5 bilion (FDI) dan domestik (DDI) dalam sektor pembuatan, perkhidmatan dan primer, dengan lonjakan besar 69.8 peratus berbanding tempoh yang sama tahun lalu.

Katanya, prestasi ini dicapai di tengah-tengah landskap ekonomi global yang sangat mencabar, pelaburan tersebut melibatkan 2,110 projek dan dapat menawarkan 44,994 peluang pekerjaan di negara ini.

”Dengan memanfaatkan kemajuan positif dalam Rancangan Pemulihan Nasional (NRP), peningkatan keadaan kesihatan awam secara keseluruhan dan pembukaan semula sektor ekonomi secara beransur-ansur, Malaysia terus menarik pelaburan bernilai tinggi dan berteknologi tinggi, disokong oleh kemampuan dan kemampuan kami dalam menyediakan bakat mahir dan kesediaan tegas dalam mengadopsi teknologi canggih untuk industri nilai tambah.

”Bersama dengan Aspirasi Pelaburan Nasional (NIA), Malaysia secara konsisten menjalankan lebih banyak projek berintensifkan modal dan projek-projek yang menyokong agenda pembangunan negara, selaras dengan matlamat Alam Sekitar, Sosial dan Tadbir Urus (ESG). Ini ditunjukkan oleh peningkatan jumlah projek berintensifkan modal yang diluluskan oleh Lembaga Pembangunan Pelaburan Malaysia (MIDA),” kata Azmin dalam kenyataan di sini.

Menurut beliau, sebanyak 367 projek pembuatan bernilai RM66.9 bilion yang diluluskan pada separuh pertama tahun 2021, akan mewujudkan 32,220 peluang pekerjaan dalam pelbagai jawatan dan peranan, yang menuju ke arah pekerjaan bernilai tinggi dan berkemahiran.

Tenaga kerja yang diperlukan untuk pelaburan yang diluluskan merangkumi 1,367 jawatan pengurusan dan 4,031 profesional teknikal seperti jurutera dalam bidang E&E, mekanik, kimia dan disiplin lain, mencerminkan peralihan rantai nilai yang lebih tinggi dari sektor pembuatan.

Projek pembuatan yang diluluskan juga memerlukan 4,144 pekerja pertukangan mahir, ujar beliau.

Sementara itu, pelaburan domestik pula menerajui sektor perkhidmatan dan primer berjumlah RM45.0 bilion atau 41.9% daripada jumlah pelaburan yang diluluskan.

Projek yang diluluskan pada separuh pertama tahun ini termasuk projek SK Nexilis oleh Korea untuk kilang pembuatan foil tembaga baru, Risen Energy
projek yang dicadangkan untuk menghasilkan produk teknologi solar dan cadangan pelaburan OCIM untuk mengembangkan kapasiti tahap solarnya
tanaman polisilikon.

”Projek-projek ini bukan sahaja akan meningkatkan lagi ekosistem industri Malaysia tetapi meningkatkan peluang pekerjaan dalam bidang kemahiran berteknologi tinggi dan juga membolehkan perniagaan tempatan memanfaatkan rantaian nilai global,” tambah beliau. – MalaysiaGazette