HOUSTON – Sebahagian dari pantai di Texas berada di bawah pengawasan menjelang persiapan menghadapi Ribut Tropikal Nicholas yang diramalkan bertambah kuat.

Pusat Taufan Nasional Amerika Syarikat berkata, ribut itu akan mencapai kemuncak dengan angin selaju 65 batu sejam pada hari Isnin, dengan pusat ribut itu beradi di atas Teluk Mexico dan tepat di sebelah timur Texas selatan.

“Walaupun tidak ditunjukkan secara khusus, Ribut Nicholas dijangka mempunyai kekuatan taufan ketika mendekati barat laut Pantai Teluk terutama jika bergerak ke kanan trek ramalan NHC dan menghabiskan lebih banyak waktu di atas air,” kata NHC.

Pemantauan taufan bermaksud keadaan taufan (angin berterusan sekurang-kurangnya 74 meter sejam) mungkin terjadi dalam 48 jam sejak amaran dikeluarkan, menurut laporan CNN.

Ribut Tropika Nicholas, yang terbentuk pada hari Ahad di Teluk Mexico dijangka membawa hujan lebat ke pesisir pantai Texas dan Louisiana pada hari Isnin dan Selasa.

Ribut ini dijangka menghasilkan jumlah hujan lapan hingga 16 inci, dengan jumlah terpencil hingga 20 inci, di sebahagian bahagian pantai Texas sepanjang pertengahan minggu, kata pusat taufan. – Agensi