Nasrullah Hanif Johan (tengah).

KUALA LUMPUR – Tonggak pertahanan Negeri Sembilan FC, Nasrullah Hanif Johan tidak menyangka kepulangan tahun pertama bersama pasukan negeri kelahirannya sejak memulakan karier profesional 10 tahun lalu berjaya membantu mereka naik ke Liga Super pada musim 2022.

Kini peluang terbuka sekali lagi buat Nasrullah untuk memahatkan jalan cerita yang lebih manis pada tahun pertamanya bersama Negeri Sembilan dengan meraih trofi sulung buat dirinya bersama pasukan.

Menurut pemain yang berasal dari Sikamat, Seremban dia mahu menjulang sekurang-kurangnya satu kejuaraan bersama negeri kelahirannya yang boleh dijadikan kenangan jika bersara daripada dunia bola sepak, satu hari nanti.

“Sebelum ini saya bermain untuk Piala Presiden dengan Piala Belia sahaja untuk Negeri Sembilan dan memulakan karier profesional bersama MP Muar pada 2011 sebelum ke DRB Hicom FC dan paling lama lima tahun saya beraksi di Terengganu FC.

“Saya gembira akhirnya meraih peluang berbakti kepada pasukan negeri kelahiran sendiri pada musim ini dan berjaya membawa semula ke Liga Super untuk musim depan setelah beberapa musim di Liga Premier.

“Sekarang peluang terbuka luas untuk kami meraih trofi buat Negeri Sembilan, jadi saya tidak mahu mensia-siakan kesempatan yang terhidang ini dan alang-alang biarlah kami berjaya muncul juara Liga Premier.

“Sekurang-kurangnya adalah satu memori untuk diingati bersama pasukan negeri kelahiran yang juga tempat saya dibesarkan setelah lebih 10 tahun saya berkecimpung dalam dunia bola sepak profesional,” katanya kepada Liga Bola Sepak Malaysia, hari ini.

Nasrullah sebelum ini mencipta nama ketika bersama Terengganu FC sejak musim 2017 hingga 2021 dan menjadi sebahagian daripada skuad yang membantu pasukan itu mara ke final Piala Malaysia 2018.

Dikenali sebagai seorang pertahanan berpengalaman, Nasrullah yang berusia 31 tahun menjadi tunjang kekuatan di benteng Negeri Sembilan musim ini bersama Annas Rahmat dan Arthur Cunha yang membentuk rangkaian tiga pertahanan tengah.

Malah ketangkasan penjaga gol muda, Damien Lim Chin Kai turut membantu keampuhan pertahanan Negeri Sembilan yang setakat ini dibolosi 14 jaringan.

Dalam pada itu, Nasrullah mengakui tekanan sememangnya dirasai oleh semua pemain, tambahan tuntutan meraih tiga mata begitu tinggi dalam kalangan pengurusan dan peminat yang mengharapkan Negeri Sembilan tidak kecewa pada hari terakhir persaingan Liga Premier.

Namun, dia menegaskan ketua jurulatih, K. Devan tidak mahu membebankan pemain-pemain dengan hanya mengharapkan mereka tampil seperti biasa tanpa terlalu memikirkan mengenai kejuaraan Liga Premier sepanjang perlawanan.

“Kami sendiri tidak menjangka pada awalnya akan lalui situasi sebegini setelah tewas dengan Kelantan dan kelebihan nyata milik Sarawak United pada masa tersebut.

“Namun kekalahan Sarawak United kepada Kuching City telah membuka ruang kepada kami dan tidak sangka setelah berhempas pulas, kami berjaya tewaskan mereka.

“Sekarang tekanan memang sangat dirasai bagi bertemu PDRM tetapi jurulatih tidak mahu terlalu menekan kami mengenai kejuaraan sebaliknya persediaan kami seperti biasa,” katanya. – MalaysiaGazette