foto Agensi

BEIJING – Bank pusat China mengharamkan semua urus niaga mata wang kripto adalah haram dan secara aktif melarang token digital seperti Bitcoin.

“Kegiatan perniagaan yang berkaitan dengan mata wang maya adalah aktiviti kewangan yang tidak sah,” kata Bank Rakyat China sambil memberi amaran ia “membahayakan keselamatan aset rakyat”.

China adalah salah satu pasaran mata wang kripto terbesar di dunia.

Turun naik sering mempengaruhi harga global mata wang kripto.

Harga Bitcoin jatuh lebih dari AS$ 2,000 (£ 1,460) setelah pengumuman China.

Ini adalah tindakan terbaharu China dalam menangani pelaburan spekulatif yang tidak stabil dan cara untuk melakukan penggubahan wang dengan cara paling teruk.

Dagangan mata wang kripto secara rasmi telah dilarang di China sejak 2019, tetapi diteruskan secara dalam talian melalui pertukaran asing.

Walau bagaimanapun, terdapat tindakan lebih tegas pada tahun ini.

Pada bulan Mei, China memberi amaran kepada pembeli bahawa mereka tidak akan mendapat perlindungan untuk terus memperdagangkan Bitcoin dan mata wang lain dalam talian kerana kerajaan akan meningkatkan tekanan pada industri ini.

Pada bulan Jun, China memberitahu institusi perbankan bank dan platform pembayaran untuk berhenti menyediakan kemudahan transaksi dan mengeluarkan larangan untuk “melombong” mata wang – dagangan menggunakan komputer yang berkuasa untuk membuat syiling baru.

Tetapi pengumuman pada hari ini adalah petunjuk yang paling jelas bahawa China mahu menutup dagangan mata wang kripto dalam semua bentuk.

Pernyataan itu menjelaskan mereka yang terlibat dalam “aktiviti kewangan haram” ini akan didakwa.

Pada bulan September 2019, China menyumbang 75% penggunaan tenaga Bitcoin dunia.

Menjelang April 2021, jumlah itu jatuh kepada 46%. – Reuters