The cult leader of Perjalanan Mimpi Yang Terakhir (PMYT), Sittah Annur or her real name, Masitah Ab Jalar, declared her repentance and remorse. Sittah Annuar melafazkan taubat.
The cult leader of Perjalanan Mimpi Yang Terakhir (PMYT), Sittah Annur or her real name, Masitah Ab Jalar, declared her repentance and remorse. Sittah Annuar melafazkan taubat.

SHAH ALAM – Seorang wanita yang mendakwa dirinya ketua ajaran Perjalanan Mimpi Yang Terakhir (PMYT) dikenali sebagai Sittah Annur melafazkan taubat di Dewan Syarahan dan Muzakarah, Masjid Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah di sini hari ini.

Sittah Annur atau nama sebenarnya, Masitah Ab Jalar, 39, yang berasal dari Kelantan melafazkan taubat pada pukul 11.44 pagi dengan disaksikan seramai empat orang saksi.

Saksi pertama, Mufti Selangor, Sahibus Samahah Datuk Dr. Anhar Upair; saksi kedua, Pengarah Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS), Datuk Mohd Shahzihan Ahmad; saksi ketiga, Setiausaha Majlis Agama Islam Selangor, Dr. Ahmad Shahir Makhtar dan saksi keempat, Pengarah Bahagian Penyelarasan Penguatkuasaan Pendakwaan Syariah Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim), Mohd Ansor Rullah Mohd Hassim.

Terdahulu Masitah yang memakai baju berwarna merah jambu itu dilihat tenang ketika membaca teks pengisytiharan taubat dan seterusnya melafazkan dua kalimah syahadah sebelum menandatangani dokumen tersebut.

Antara inti pati teks pengisytiharan taubat yang dibaca oleh Masitah termasuklah pengakuan terhadap perkara-perkara yang dilakukannya seperti yang tersebar di media sosial selain menyeru pengikutnya untuk turut sama bertaubat.

Dalam masa sama, Masitah berkata, pengisytiharan taubat yang dibuat olehnya tidak dipaksa oleh mana-mana pihak selain benar-benar menyesal dan insaf dengan perbuatannya.

Sebelum ini, tular di media sosial mengenai Sittah Annur yang melalui beberapa siri video mendakwa akan berlaku Perang Dunia Ketiga bermula di Sabah serta memimpin pasukannya mencari Imam Mahdi untuk melawan musuh.

Wanita itu turut mendakwa memiliki keistimewaan dan berupaya membuat ramalan berkaitan apa akan berlaku pada masa hadapan selain mendakwa boleh berhubung terus dengan Allah S.W.T, malaikat dan Nabi Muhammad S.A.W.

Pada 3 September lalu, Sittah Annur ditahan polis di kediamannya di sekitar daerah ini dan serbuan turut menemukan resit berjumlah RM84,721, dipercayai hasil sumbangan pengikutnya.

Wanita itu bagaimanapun dibebaskan dengan jaminan polis. – MalaysiaGazette