Peluru berpandu hipersonik yang dibedil oleh Pyongyang semalam. foto Reuters

PYONGYANG – Korea Utara mendakwa negara itu berjaya menguji peluru berpandu hipersonik baharu bernama Hwasong-8 semalam.

Media negara tersebut berkata, peluru berpandu baharu itu adalah salah satu “lima terpenting” sistem senjata yang dinyatakan dalam rancangan pembangunan ketenteraan lima tahunnya.

Mereka menyebut peluru berpandu itu sebagai “senjata strategis”, yang memiliki kemampuan nuklear.

Pelancaran peluru berpandu itu menunjukkan teknologi senjata Pyongyang sedang berkembang pesat di tengah-tengah sekatan yang ketat.

“Perkembangan sistem senjata ini … [telah meningkatkan] kemampuan negara untuk mempertahankan diri dalam segala hal,” kata media berita Korea Utara, KCNA.

Pelancaran pada Selasa lalu juga menyaksikan Korea Utara memperkenalkan senjata bahan bakar peluru berpandu untuk pertama kalinya – yang digambarkan oleh penganalisis Korea Utara, Ankit Panda sebagai “tonggak penting”.

Ini adalah teknologi yang membolehkan peluru berpandu diisi terlebih dahulu dan kemudian dihantar ke lapangan dengan tabung.

Ini bermaksud ia berpotensi untuk sentiasa bersiap sedia selama bertahun-tahun.

Pelancaran terbaru juga menandakan ujian peluru berpandu ketiga di negara ini bulan ini, menunjukkan jenis peluru berpandu baharu dan juga sistem peluru berpandu balistik.

Pelancaran semalam berlaku ketika wakil Korea Utara, Kim Song mempertahankan hak negara itu untuk mengembangkan senjata pada Perhimpunan Agung tahunan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu di New York.

Kim mengatakan Korea Utara “membangun pertahanan nasional untuk mempertahankan diri dan menjaga keselamatan dan keamanan negara”.

Peluru berpandu hipersonik jauh lebih pantas dan lincah daripada yang biasa, menjadikannya lebih sukar untuk sistem pertahanan peluru berpandu memintas.

Korea Utara bergabung dengan sejumlah kecil negara, termasuk Amerika Syarikat, Rusia, China dan India, mengembangkan senjata tersebut.

Pada Julai lalu, Rusia mengumumkan ia telah berjaya melancarkan peluru berpandu hipersonik yang mencapai kecepatan 8,659.88km sejam di Laut Putih. – BBC