Ahmad Dusuki Abd Rani tubuhan Kebajikan Islam Malaysia (PERKIM) Shah Alam, Selangor.
Ahmad Dusuki Abd Rani

KUALA LUMPUR – Ahli Jawatankuasa Dewan Ulamak Pas Pusat, Ahmad Dusuki Abdul Rani menegaskan tiada keperluan untuk dua parti Melayu, UMNO dan Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu) berlawan sesama sendiri pada Pilihan Raya Umum ke 15 (PRU15).

Menurut beliau, kedua-dua parti itu perlu berlapang dada serta menjauhkan rasa tamak dan ego sesama mereka.

“Belum cukup lagikah pengajaran PRU ke 14 yang lalu memberi pengajaran kepada semua kita ini!?

“Belum cukup lagikah 22 bulan yang gelap di bawah PH itu menjadi iktibar yang berguna kepada kita semua umat Islam di bumi Malaysia ini? atau kita perlu ‘tamparan’ dari Allah covid yang lebih dahsyat dari yang lalu? atau apa sebenarnya yang menjadi ketamakkan kepada semua ini?,” kata beliau lagi.

Mengulas lanjut, Ahmad Dusuki berkata, UMNO dan Bersatu jelas memerlukan antara satu sama lain.

Katanya, jalan terbaik bagi kedua-dua parti itu adalah dengan berdamai.

“Kita saling memerlukan untuk menjadi umat yang kuat!, menerima hakikat 3 gabungan untuk satu undi.

“Tiga gabungan untuk membangun kembali negara dan ummah di atas puing puing kehancuran dan kemusnahan yang di lakukan oleh kerajaan PH dahulu., Cukuplah!, Cukuplah dan cukuplah!, seru beliau lagi.

Bekas Timbalan Pesuruhjaya Pas Selangor itu merujuk kepada laporan media mengenai kenyataan Presiden Bersatu, Tan Sri Muhyiddin Yassin bahawa parti itu bersedia melawan UMNO dalam pilihan raya akan datang sekiranya parti itu kekal dengan keputusannya untuk tidak bekerjasama.

Kata bekas Perdana Menteri itu, Bersatu perlu menghadapi “realiti politik” ini sekiranya UMNO enggan berganjak dalam pendiriannya.

Ia ekoran kenyataan Prsesiden UMNO, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi menyatakan keputusan enggan bekerjasama dengan Bersatu pada PRU15 adalah muktamad.

Kenyataan Zahid itu timbul selepas sehari Perikatan Nasional (PN) berkata, parti berkenaan membincangkan pengagihan kerusi tanpa pembabitan Barisan Nasional (BN). – MalaysiaGazette