Pasukan APM Pahang sudah siap siaga menghadapi Monsun Timur Laut tahun ini

KUANTAN – Seramai 1,199 pegawai dan anggota Angkatan Pertahanan Awam Malaysia (APM) Pahang ditempatkan di 140 pangkalan hadapan dan 787 pusat pemindahan sementara (PPS) bagi menghadapi musim Monsun Timur Laut.

Pengarah APM Pahang, Kolonel (PA) Che Adam A Rahman berkata, pasukannya telah bersedia bagi menghadapi musim Monsun Timur Laut yang dijangka bermula November ini.

Selain itu, persiapan logistik membabitkan 74 buah kenderaan air yang merangkumi bot jenis aluminium, gentian fiber dan tempur selain 36 kenderaan darat melibatkan kereta, lori, bas, ambulan dan kenderaan pacuan empat roda turut disediakan.

“Kekuatan anggota bagi kesiapsiagaan MTL bagi setiap daerah ialah seramai 301 kekuatan petugas bagi 24 jam pertama, 411 petugas bagi 48 jam kedua dan 466 petugas bagi 72 jam ketiga.

“Seramai tujuh pegawai tetap daripada Pejabat Negeri akan diarahkan untuk membantu di lapangan apabila diperlukan.

“Seramai 1,199 kekuatan sumber manusia yang merangkumi pegawai tetap Skim Keselamatan dan Pertahanan Awam dan Skim Pentadbiran di 11 daerah serta anggota-anggota sukarelawan,” katanya di sini, hari ini.

Seramai 75 pegawai dan anggota yang terlibat dalam Program Retreat Kesiapsiagaan anjuran APM Pahang

Dalam pada itu, seramai 75 pegawai dan anggota yang terlibat dalam Program Retreat Kesiapsiagaan menghadapi Monsun Timur Laut pada hari ini.

“Pengisian program adalah berkenaan simulasi pemakaian (donning) dan teknik pembukaan (doffing) bagi Personal Protective Equipment (PPE), teknik membuka dan memasang collapsible tent dan penerangan berkaitan penyelenggaraan enjin bot serta peralatan operasi.

“Harapan semoga pegawai dan anggota dapat menyuntik semangat pegawai dan anggota dalam menjalankan tanggungjawab dan tugas apabila menghadapi bencana banjir,” ujarnya. – MalaysiaGazette