Vial vaksin Covid-19 keluaran Moderna. foto Agensi

COPENHAGEN – Badan Kesihatan Denmark masih kekal menawarkan vaksin Moderna Covid-19 kepada individu yang berusia di bawah 18 tahun.

“Cadangan Denmark belum diubah,” kata agensi itu.

“Badan Kesihatan Denmark terus menilai kedua-dua vaksin Covid-19, satu dari Pfizer-BioNTech dan satu dari Moderna, adalah vaksin yang sangat berkesan yang memiliki tempat penting dalam program vaksinasi umum di Denmark,” katanya.

Terdahulu, Sweden mengatakan akan berhenti menggunakan vaksin Moderna untuk individu yang dilahirkan pada tahun 1991 atau selepas itu ketika data menunjukkan peningkatan kes miokarditis dan perikarditis dalam kalangan orang muda yang telah divaksinasi.

Agensi kesihatan Denmark pula menyusul dengan kenyataan walaupun vaksin Pfizer-BioNTech adalah pilihan utamanya bagi orang berusia 12 hingga 17 tahun, ia memutuskan untuk menghentikan sementara pemberian vaksin Moderna kepada yang berusia di bawah 18 tahun di atas “prinsip pencegahan”.

Ia kemudian menarik balik kenyataan itu – walaupun Finland juga mengumumkan untuk penangguhan.

“Kita telah berkomunikasi dengan buruk dalam kes ini. Ia adalah perkataan yang teruk.

“Kami merasakan ada keperluan untuk mengatakan bahawa kami tidak bimbang. Kami fikir ia adalah vaksin yang baik dan berkesan dan kami akan terus menggunakannya dalam program Denmark,” kata ketua akhbar agensi itu, Tina Gustavsen, kepada Reuters.

Agensi itu menambah, sekitar 1,200 orang di bawah umur 18 tahun telah menerima suntikan Moderna di Denmark. – Reuters