Shahir Adnan
Shahir Adnan

KUALA LUMPUR – Pilihan Raya Negeri (PRN) Melaka yang bakal berlangsung pada 20 November depan diharap dapat menyuburkan semula proses demokrasi di negara ini.

Ketua Dewan Pemuda Ikatan Malaysia (DPIM), Shahir Adnan berkata, PRN itu bakal menjadi tempat kepada rakyat untuk menyuarakan keluh kesah mereka selain medan untuk menghukum wakil-wakil rakyat yang mementingkan diri setelah dipilih pada Pilihan Raya Umum (PRU14) lalu.

Beliau sangat berharap agar PRN itu tidak dicemarkan dengan “katak-katak” yang menghina rakyat dengan situasi lompat parti sebagaimana yang berlaku hari ini.

“DPIM berharap semua parti politik tanpa mengira kecenderungan kepada kerajaan atau pihak pembangkang, perlu mendahulukan rakyat.

“Pada masa sama, semua pihak perlu mengamalkan politik matang dan menghindari diri daripada menghamburkan kata-kata yang menyakitkan hati parti lain.

“Keadaan mencemuh dan menunding jari kepada parti lain menunjukkan ketidakmatangan politik, walaupun sebilangan besar mereka adalah pemimpin berpengalaman warga emas…rakyat terutama pengundi baharu bakal menghukum pemimpin sebegini,” katanya kepada MalaysiaGazette hari ini.

Shahir berkata, pihaknya menyeru agar semua pemimpin kerajaan dan pembangkang untuk kekal fokus dalam membendung wabak Covid-19 yang masih belum reda.

Katanya, jangkitan positif harian masih lagi berada dalam lingkungan 7,000 hingga 9,000 kes dan kesilapan yang berlaku ketika PRN Sabah lalu tidak wajar diulangi.

Tambahnya, ramai lagi rakyat yang kini tersepit dan terhimpit dan perkara itu harus menjadi agenda penting diperjuangkan sepanjang kempen oleh parti-parti bertanding nanti.

“Buat parti-parti di bawah Perikatan Nasional dan Barisan Nasional yang menjadi kerajaan hari ini, perlu ada kesepakatan dan gabungan mantap antara parti politik untuk menang PRN ini.

“Sejarah menunjukkan pertandingan tiga penjuru memberikan kelebihan kepada Pakatan Harapan. Contoh terdekat adalah enam daripada 15 kerusi yang dimenangi oleh Pakatan Harapan (PH) dalam PRU14 lalu yang sebenarnya kalah oleh gabungan undi jika digabungkan undi BN dan PAS (mungkin kini PN).

“Walaupun senario politik berubah sejak PRU-14 namun strategi kekuatan gabungan dan muafakat adalah perkara tunjang dalam menentukan kemenangan. Tiada lagi istilah ‘Abang Besar’ dalam politik,” katanya.

Justeru Shahir menegaskan agar konsep kesamarataan dan muafakat antara parti-pari politik perlu difahami dengan melandaikanego masing-masing demi rakyat.

Katanya, jika perkara itu diremehkan rakyat akan menghukum sekali lagi dengan lebih perit dan ketika itu, mungkin tiada lagi kawan politik yang akan menghulurkan tangan ketika mereka lemas. – MalaysiaGazette