Mohideen Abdul Kader

GEORGE TOWN –  Persatuan Pengguna Pulau Pinang (CAP) menggesa Kerajaan Persekutuan untuk memasukkan hak asasi manusia bagi mendapatkan persekitaran yang bersih dan mampan dalam Perlembagaan negara.

Presiden CAP, Mohideen Abdul Kader berkata, hak kemanusiaan ini menjadi tonggak bagi keadilan alam sekitar dan perlindungan alam sekitar terhadap pembangunan ekonomi yang tidak mampu bertahan, yang mencemarkan dan memusnahkan mata pencarian dan habitat khususnya golongan miskin yang tidak mempunyai kelengkapan untuk melawan pengaruh dan kuasa kerajaan negeri, pemaju kaya, golongan industrialis mahupun pihak perbadanan.

Jelas beliau, lebih 100 perlembagaan di seluruh dunia telah mengguna pakai hak kemanusiaan terhadap persekitaran yang sihat.

“Penduduk Malaysia sudah lama menderita akibat masalah pemotongan bekalan air disebabkan pencemaran air seperti mana yang berlaku di Sungai Kim Kim, Johor hingga menyebabkan ramai orang awam jatuh sakit akibat air sungai itu tercemar.

“Selain itu, jerebu merentasi sempadan dan kemusnahan mata pencarian dan perpindahan akibat projek pembangunan besar antara faktor keperluan hak asasi manusia bagi mendapatkan persekitaran yang bersih dan mampan,” katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Tambah Mohideen, pihaknya mengalu-alukan langkah Panel Hak Asasi Manusia Malaysia yang memperakui hak untuk mendapatkan alam sekitar yang bersih dan mampan sebagai hak asasi manusia.

“Semua maklum, Portugal dan Sepanyol merupakan negara pertama yang memperakui hak untuk tinggal dalam persekitaran yang menyihatkan.

“Susulan itu, pada tahun 2008, Ecuador menjadi negara pertama di dunia yang mengiktiraf hak terhadap alam dalam perlembagaan secara jelas diikuti Bolivia pada tahun berikutnya.

“Sehubungan itu, sudah tiba masanya Malaysia memasukkan hak untuk mendapatkan persekitaran yang bersih dan mampan dalam Perlembagaan demi membantu rakyat melindungi dan menegakkan hak mereka agar dapat tempat tinggal yang selamat dan sihat,” ujar beliau. – MalaysiaGazette