Friday, April 19, 2024
Home Nasional Pindaan Akta 514 lindungi aktiviti pekerja sedang bekerja

Pindaan Akta 514 lindungi aktiviti pekerja sedang bekerja

M. Saravanan
KUALA LUMPUR – Rang Undang-Undang Keselamatan dan Kesihatan Pekerjaan (Pindaan) 2020 akan melindungi seseorang terhadap risiko keselamatan dan kesihatan berkaitan aktiviti orang yang sedang bekerja, selain menambah baik aspek keselamatan, kesihatan dan kebajikan pekerja.
Menteri Sumber Manusia Datuk Seri M. Saravanan berkata, RUU itu turut bertujuan memastikan undang-undang buruh dalam negara termasuk berkaitan keselamatan dan kesihatan pekerjaan selaras dengan kehendak instrumen sejagat khususnya Konvensyen Kesihatan dan Keselamatan Pekerjaan 1981 (C155).
“Dalam menggubal pindaan kepada Akta 514 ini, pihak kementerian telah mengadakan pelbagai sesi libat urus sejak 2011 bersama agensi kerajaan, pemegang taruh, pihak industri serta pihak berkepentingan yang lain.
“Cadangan pindaan ini juga turut dibincangkan dalam Mesyuarat Jawatankuasa Teknikal Pindaan Undang-Undang Perburuhan di bawah Majlis Penasihat Buruh Kebangsaan dan juga Majlis Negara bagi Keselamatan dan Kesihatan Pekerjaan yang dianggotai oleh wakil-wakil daripada pihak kesatuan majikan dan pekerja,” katanya di Dewan Rakyat di sini hari ini.
Beliau berkata demikian ketika membentangkan RUU untuk bacaan kali kedua untuk meminda Akta Keselamatan dan Kesihatan Pekerjaan 1994 (Akta 514) yang mengandungi 55 fasal merangkumi penambahan 27 seksyen baharu, pemotongan dua seksyen dan pindaan terhadap 35 seksyen sedia ada.
Mengulas lanjut,, Saravanan berkata, terdapat satu lagi akta berkaitan keselamatan dan kesihatan pekerjaan yang dikuatkuasakan oleh Jabatan Keselamatan dan Kesihatan Pekerjaan (JKKP) iaitu Akta Kilang dan Jentera 1967 (Akta 139).
Menurut beliau, Akta 139 yang telah dikuatkuasakan sejak 1967 menggunakan pendekatan preskriptif yang tidak lagi sesuai dengan teknologi yang sentiasa berkembang pada masa ini.
“Selaras dengan cadangan pindaan Akta 514, Kementerian Sumber Manusia memutuskan untuk memansuhkan Akta 139 dan memasukkan peruntukan berkaitan pemeriksaan jentera yang terdapat dalam Akta 139 ke dalam cadangan pindaan Akta 514 berkenaan,” katanya. – MalaysiaGazette