Korea Utara menguji peluru jarak jauh pada bulan September tahun lalu. foto KCNA

SEOUL – – Korea Utara boleh mendapatkan semua uranium yang diperlukan untuk senjata nuklear melalui kilang Pyongsan sedia ada dan imejan satelit mencadangkan negara itu boleh menghasilkan lebih banyak bahan api nuklear daripada bekalan sedia yang ada, menurut satu kajian akademik baharu.

Walaupun moratorium yang dikenakan sendiri ke atas ujian senjata nuklear sejak 2017, Korea Utara berikrar untuk terus membina senjatanya dan tahun ini ia telah memulakannya semula.

Menurut penyelidikan yang diterbitkan bulan lepas dalam jurnal Science & Global Security oleh penyelidik di Universiti Stanford dan syarikat perunding perlombongan yang berpangkalan di Arizona, Korea Utara mungkin dapat meningkatkan pengeluaran dan tidak memerlukan kilang uranium lain.

“Adalah jelas Korea Utara mempunyai kapasiti pengilangan yang jauh lebih besar daripada yang digunakan sehingga kini.

“Ini bermakna negara itu boleh menghasilkan kuantiti uranium semula jadi yang lebih banyak jika dikehendaki,” menurut laporan itu.

Loji Kepekatan Uranium Pyongsan dan lombong berkaitannya merupakan satu-satunya sumber ‘kek kuning’ atau uranium yang diiktiraf secara terbuka di Korea Utara, menurut penganalisis.

Laporan itu muncul ketika imej satelit lain menunjukkan Korea Utara sedang melakukan perluasan di reaktor nuklear Yongbyonnya, yang menurut penganalisis mungkin digunakan untuk menghasilkan uranium gred senjata.

“Program nuklear aktif Korea Utara adalah amat penting untuk menilai dan memahami keupayaan pengeluaran bahan nuklearnya,” tulis pengarang laporan itu, yang menyerahkan penemuan mereka pada April.

Keupayaan ini mengawal kadar yang mana Korea Utara mungkin mengembangkan senjata nuklearnya, menentukan magnitud ancaman terhadap keselamatan antarabangsa dan cabaran potensi pelucutan senjata nuklear dan mengukur keupayaan Korea Utara untuk memacu program tenaga nuklear masa depannya, kata laporan itu. – Reuters