Tengku Zafrul Abdul Aziz dan Sri Mulyani Indrawati menunjukkan dokumen MOU yang ditandatangani hari ini. Majlis MOU disaksikan Ismail Sabri Yaacob dan Joko Widodo.

KUALA LUMPUR – Jabatan Kastam Diraja Malaysia (JKDM) dan Direktorat Jenderal Bea dan Cukai Republik Indonesia (DJBC) hari ini telah memuktamadkan Memorandum Sefahaman antara kedua-dua negara bagi Kerjasama dan Bantuan Pentadbiran Bersama Mengenai Urusan Kastam (MOU).

Pelaksanaan MoU tersebut  membolehkan pentadbiran Kastam kedua-dua negara untuk meraih pelbagai manfaat untuk kepentingan bersama termasuk memperkukuhkan kerjasama terutamanya dalam menangani isu-isu perdagangan berkaitan dengan hal-hal perkastaman antara dua negara.

Selain itu, mempromosikan penggunaan piawaian-piawaian antarabangsa dan juga amalan-amalan terbaik berkaitan dengan hal-hal perkastaman yang menjurus ke arah merealisasikan pembangunan ekonomi negara dan mengukuhkan pembangunan sumber manusia dan pembangunan keupayaan bagi memodenkan amalan-amalan perkastaman di dalam pentadbiran kastam kedua-dua negara.

MOU itu juga bertujuan mempromosi kerjasama fasilitasi perdagangan melalui pembangunan teknikteknik perkastaman dan juga aplikasi ICT di dalam kerjasama perkastaman dan mengusahakan kerjasama ke arah pelaksanaan World Customs Organization (WCO) SAFE Framework of Standards yang meliputi pertukaran maklumat perkastaman.

MOU ini telah ditandatangani oleh Menteri Kewangan Malaysia, Datuk Seri Tengku Zafrul Abdul Aziz dan Menteri Kewangan Republik Indonesia, Sri Mulyani Indrawati di Istana Bogor, Indonesia.

Majlis ini disaksikan oleh Perdana Menteri Malaysia, Datuk Seri Ismail Sabri Yaacob dan Presiden Indonesia, Joko Widodo.

MOUyang berbentuk kerjasama pintar ini akan mewujudkan situasi menang-menang yang merupakan salah satu syarat utama persetujuan MOU di antara Kerajaan Malaysia dengan Kerajaan Indonesia. – MalaysiaGazette