Mahdzir Khalid

KUALA LUMPUR – Bergabung parti di peringkat Kerajaan Persekutuan namun berlawan di Dewan Undangan Negeri (DUN) diakui amalan asing bagi politik di negara ini.

Bagaimanapun,  Naib Presiden UMNO, Datuk Seri Mahdzir Khalid berkata, amalan itu telah lama dilaksanakan di beberapa negara di luar negara.

Beliau yang juga Menteri Pembangunan Luar Bandar menjelaskan, sebagai negara demkorasi, setiap parti perlu berdepan pilihan raya bagi menubuhkan kerajaan.

“Kita bersetuju untuk menubuhkan kerajaan atas beberapa parti Semenanjung dan Sarawak.

“Kombinasi parti sokong Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob sebagai perdana menteri atas kesepakatan.

“Apa yang berlaku di Melaka bertanding atas parti Barisan Nasional (BN), Perikatan Nasional (PN) dan Pakatan Harapan (PH) tetapi kena tengok kemahiran apa berlaku di Melaka di mana pemilihan proses pilihan raya negeri adalah demokrasi yang berjalan bagi menghormati penubuhan kerajaan dari parti tertentu.

“Bagi negara kita asing tapi ada negara jiran bersepakat di peringkat negara namun partinya di peringkat persekutuan tidak ada pun,” katanya ketika ditanya bagaimana BN dan PN dapat berkuasa bersama di peringkat Kerajaan Persekutuan namun berlawan di Pilihan Raya Negeri (PRN) Melaka ketika ini.

Beliau berkata demikian kepada media pada Sembai Santai Bersama Media di sini malam ini.

Ditanya peluang BN untuk menang, Mahdzir yakin peluang dan ruang itu tetap ada.

Jelas beliau, sebagai parti politik, strategi memainkan peranan penting untuk mencapai kemenangan.

“Ada cara dan strategi untuk menang tanpa perlu menjadikan ucapan politik berkobar.

“Ada strategi memberitahu rakyat bagaimana BN bekerja itu lebih elok daripada menjadikan politik hiruk pikuk,” katanya.

Namun Mahdzir mengakui dalam politik, ia adalah seni kepada segala kemungkinan.

Jelas beliau, mana ada siapa pernah terfikir UMNO yang kalah dalam Pilihan Raya Umum boleh jadi boleh jadi kerajaan pada hari ini. – MalaysiaGazette