Penggunaan pingan, pemotong polisterena dilarang di England. foto Gett Images

LONDON – Pinggan plastik sekali pakai dan pemotong serta cawan polistirena akan diharamkan di England kerana Kerajaan Britain berusaha untuk menghapuskan semua sisa plastik yang boleh dielakkan.

England menggunakan 1.1 bilion pinggan dan 4.25 bilion pemotong plastik, setiap tahun, tetapi hanya 10% dikitar semula apabila dilupuskan.

Di bawah cadangan dalam perundingan awam selama 12 minggu, perniagaan dan pengguna perlu bergerak ke arah alternatif yang lebih mampan.

Kerajaan juga melancarkan gesaan berasingan bagi mendapatkan bukti untuk menangani sumber pencemaran plastik yang lain, seperti kain lap basah, penapis tembakau, uncang dan cawan sekali pakai yang lain.

Melarang plastik dalam item ini boleh menjadi langkah dasar masa hadapan.

“Terdapat pengiktirafan yang semakin meningkat mengenai kerosakan yang disebabkan oleh plastik kepada alam sekitar kita dan hidupan marin khususnya. Kami mahu mengurangkan penggunaan plastik dalam pembungkusan dan mengharamkan penggunaannya dalam barangan yang dikaitkan dengan sampah.

“Kami telah pun mengharamkan penyedut minuman plastik, pengacau dan putik kapas dan kini merancang untuk melanjutkan larangan itu kepada alat pemotong dan batang belon, yang mana bahan alternatif seperti kayu boleh digunakan,” kata Menteri Alam Sekitar, George Eustice.

Larangan membekalkan penyedut minuman plastik dan pengacau dan putik kapas bertangkai plastik berkuat kuasa di England tahun lepas.

Caj paksa untuk beg pembawa sekali guna telah mengurangkan penggunaan di pasar raya utama sebanyak 95% sejak 2015. – Reuters