Datuk Seri Dr. Ronald Kiandee

KUALA LUMPUR – Kenaikan harga baja dan racun di pasaran ketika ini dikenal pasti berpunca daripada beberapa faktor semenjak pandemik Covid-19 melanda seluruh dunia.

Menteri Pertanian dan Industri Makanan, Datuk Seri Ronald Kiandee berkata, antara faktor yang menjadi penyumbang ke atas kenaikan harga itu adala perubahan polisi negara pengeksport yang mengurangkan bekalan, kenaikan kos bahan mentah yang melibatkan hasil petroleum dan sumber asli, peningkatan kos logistik serta kadar tukaran mata wang asing.

Katanya, kenaikan harga itu sememangnya membebankan para petani dan pengusaha sehingga mengakibatkan peningkatan kos pengeluaran sekali gus mengurangkan pendapatan petani.

“Kumpulan petani yang terkesan dengan kenaikan harga baja dan racun adalah seramai 276,621 orangm merangkumi tanaman buah, sayur, tanaman ladang srta kontan, kelapa, bunga bungaan, herba dan rempah ratus dengan keluasan bertanam seluas 405,509 hektar.

“Manakala, seramai 356,000 orang pesawah padi sawah dengan keluasan bertanam seluas 608,000 hektar juga turut terkesan,” katanya pada waktu pertanyaan Menteri di Dewan Rakyat hari ini.

Beliau berkata demikian menjawab pertanyaan Ahli Parlimen (BN-Baling), Datuk Seri Abdul Azeez Rahim yang meminta Kementerian Pertanian dan Industri Makanan menyatakan sejauh manakah kaedah kementerian mengawal dan mengurus trend perubahan harga bekalan baja dan racun yang naik mendadak ketika ini.

Mengulas lanjut Ronald berkata, secara umumnya, petani mengalami peningkatan kos input pertanian sebanyak 21 peratus bagi kategori sayur daun dan 17 peratus masing-masing bagi kategori sayur buah dan buah-buahan berikutan peningkatan harga baja dan
racun.

Manakala, pesawah padi mengalami peningkatan kos sebanyak 11.9 peratus khususnya disebabkan peningkatan harga racun, katanya.

Dalam pada itu Ronald memberitahu, pihaknya telah mengemukakan cadangan kepada Kementerian Kewangan agar kerajaan menawarkan insentif tambahan kepada petani yang terjejas.

Ujarnya, cadangan tersebut masih diperingkat penelitian dan perbincangan lanjut bersama Kementerian Kewangan.

“Kerajaan akan terus mengambil langkah menangani kenaikan harga baja dan racun bagi memastikan produktiviti pengeluaran tidak terjejas dan bekalan sentiasa mencukupi dengan harga yang stabil dan berpatutan,” tambahnya. – MalaysiaGazette