Langkah-langkah kawalan keselamatan ketat dilaksanakan di Lapangan Terbang New Delhi. foto AP

AHMEDABAD – India melaporkan kes ketiga varian koronavirus Omicron pada hari Sabtu, ketika jumlah keseluruhan kes Covid-19 semakin hampir kepada 35 juta.

Pesakit yang diuji positif Omicron adalah seorang lelaki berusia 72 tahun berasal dari India yang telah tinggal di Zimbabwe selama beberapa dekad dan kembali ke tanah air pada 28 November.

India melaporkan 8,603 kes baharu Covid-19 pada hari Sabtu, menjadikan jumlah keseluruhan 34.62 juta.

Kematian meningkat sebanyak 415 kepada 470,530.

Perdana Menteri Narendra Modi bulan lalu meminta pihak berkuasa kesihatan memberi tumpuan kepada negara yang dikenal pasti berisiko, selepas Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) mengisytiharkan varian baharu itu sebagai “membimbangkan”.

WHO berkata Omicron, pada mulanya dikesan di Afrika Selatan, mungkin merebak lebih cepat berbanding virus lain.

India menjangkakan varian Omicron menyebabkan penyakit yang kurang teruk, disebabkan peningkatan kadar vaksinasi dan pendedahan yang tinggi sebelum ini kepada varian Delta yang menjangkiti hampir 70% penduduk pada Julai lalu.

Kementerian Kesihatan India pada hari Khamis berkata, negara ini India telah mengenal pasti dua pesakit lelaki, berumur 66 dan 46 tahun, yang mempunyai ketegangan baharu di negeri selatan Karnataka.

Individu pertama yang dikesan membawa varian Omicron itu adalah warga Afrika Selatan manakala yang kedua, seorang doktor India, tidak mempunyai sejarah perjalanan baru-baru ini.

India, yang mengalami peningkatan rekod dalam jangkitan dan kematian pada April dan Mei disebabkan oleh varian Delta, telah memberi vaksin sepenuhnya hanya separuh daripada 944 juta orang dewasanya walaupun mempunyai bekalan suntikan buatan dalam negeri yang mencukupi.

Setakat ini sebanyak 84 peratus sudah menerima sekurang-sekurangnya satu dos suntikan vaksin dan lebih 125 juta bakal menerima suntikan dos kedua. – MalaysiaGazette