MAPIM bersama beberapa pertubuhan yang lain melancarkan kempen dua tahun 2022-2023 mendukung perjuangan pembebasan Palestin.

KUALA LUMPUR – Prihatin dengan situasi di Palestin, Majlis Perundingan Pertubuhan Islam Malaysia (Mapim) tampil melancarkan kempen selama dua tahun yang mendukung perjuangan pembebasan Gaza selain menekan zionis Israel.

Menurut Presiden Mapim, Azmi Abdul Hamid, pihaknya melancarkan kempen itu pada bengkel semalam yang dihadiri 50 peserta dari Malaysia, Thailand, Pakistan, Palestine, Indonesia, Filipina dan India.

Jelasnya, penganjuran bengkel itu lebih kepada gerak kerja kempen yang meliputi kegiatan di peringkat nasional, serantau dan antarabangsa.

“Kita prihatin, sasaran kita adalah tahun 2022-2023 untuk kempen pembebasan Gaza, menekan Israel hentikan perampasan tanah dan pendudukan penempatan haram Yahudi, selamatkan Masjid Al-Aqsa dan pembebasan tahanan Palestin.

“Melalui bengkel seharian ini juga kita telah sepakat untuk wujudkan sebuah sekretariat untuk menyelaraskan gerak kerja,” katanya dalam kenyataan, hari ini.

Presiden Mapim, Azmi Abdul Hamid

Selain Mapim, bengkel ini turut dianjur dan disertai International Institute of Advance Islamic Studies (IAIS), Sekretariat Himpunan Ulama Rantau Islam (Shura) dan Aliansi Masjid Sedunia Mempertahankan Al-Aqsa (Manar) secara hibrid.

Wakil Palestin dari Baitulmaqdis yang juga ketua Pendidikan Islam di Masjid Al-Aqsa, Sheikh Dr. Najih Bkeirat menyampaikan ucaptama melalui rakaman dari Baitulmaqdis, manakala bengkel dirasmikan oleh Ketua Pegawai Eksekutif Pengasas IAIS, Prof. Datuk Mohammad Hashim Kamali.

Kata Azmi, pihaknya lebih daripada komited dalam menolak normalisasi dengan Israel yang telah ditetapkan termasuk menuntut kerajaan Malaysia agar konsisten menolak kebenaran warga Israel memasuki Malaysia.

“Suatu kesepakatan telah dirumuskan supaya jaringan antarabangsa di peringkat serantau diwujudkan agar kesatuan antara pertubuhan bukan kerajaan (NGO) yang berkempen untuk Palestin diperkukuhkan.

“Kita akan lobi habis-habisan kepada kerajaan dan ahli Parlimen juga akan digerakkan untuk menekan Israel agar menghentikan polisi apartheid Israel ke atas warga Palestin,” ujarnya. -MalaysiaGazette