Gambar Heritage Auctions

DALLAS – Satu halaman buku komik daripada terbitan Spider-Man 1984 yang membuat penampilan sulung kostum hitam yang kini menjadi ikonik – telah dijual pada lelongan pada harga AS$3.36 juta (£2.5 juta).

Karya itu dilukis oleh Mike Zeck dan dipaparkan pada muka surat 25 dari Marvel Comics Secret Wars no 8.

Karya seni itu dijual di lelongan di Dallas, Texas, lebih daripada 10 kali ganda tawaran pembukaan asalnya.

Tahun lepas, komik Spider-Man 1962 dijual di lelongan dengan harga AS$3.6 juta, mengalahkan Superman sebagai komik paling mahal pernah dijual.

Sut hitam yang dilihat dalam isu itu menunjukkan sut “symbiote”, yang akhirnya membawa kepada watak Venom.

Rekod sebelumnya untuk satu halaman komik ialah AS$657,250, menurut AP News.

Halaman dalaman menunjukkan penampilan pertama watak X-Men Wolverine, dan muncul dalam terbitan 1974 The Incredible Hulk.

Jualan itu dikendalikan oleh Heritage Auctions.

“Apabila ia mencapai harga terakhirnya, meletus sorakan kerana ia telah melepasi semua rekod seni komik sebelum ini,” kata Heritage Auctions dalam kenyataan akhbar.

Tiada maklumat tentang pembeli atau penjual dimasukkan dalam penyata.

Spider-Man dicipta oleh Stan Lee dan pertama kali muncul dalam buku komik Marvel Amazing Fantasy, no 15 pada tahun 1962.

Lee ialah seorang penulis dan bekas presiden Marvel Comics.

Di samping Spider-Man, dia mencipta beberapa wira-wira global yang paling ikonik termasuk The Incredible Hulk , Iron-Man dan The Fantastic Four.

Dia juga terkenal kerana mencetuskan masalah kepada wira-wiranya seperti masalah jerawat dan kelemumur. – (https://www.bbc.com/news/world-us-canada-60002289)