Pengerusi Perikatan Nasional (PN), Tan Sri Muhyiddin Yassin. Foto HAZROL ZAINAL, 14 NOVEMBER 2021.

KUALA LUMPUR – Perikatan Nasional (PN) bersedia menghadapi Pilihan Raya Negeri (PRN) Johor yang akan diadakan pada bila-bila masa susulan pembubaran Dewan Undangan Negeri (DUN), kelmarin.

Pengerusi PN, Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata, dalam persediaan menghadapi pilihan raya PN akan mengadakan rundingan dengan parti anggotanya bagi memuktamadkan kerusi yang akan ditandingi selain memberi tumpuan kepada persiapan jentera parti.
Namun jelas beliau, walaupun PN adalah sebahagian daripada kerajaan negeri Johor sebelum ini namun keputusan pembubaran DUN dibuat tanpa perundingan dengan PN Johor.

“Sekiranya diberikan mandat oleh rakyat negeri Johor dalam pilihan raya ini, PN akan membentuk sebuah kerajaan yang berintegriti, prihatin rakyat dan memberi tumpuan sepenuhnya kepada penyampaian perkhidmatan yang cemerlang demi kesejahteraan dan kemakmuran rakyat negeri.

Muhyiddin yang juga presiden Bersatu berkata, SOP yang ditetapkan pada PRN Johor kelak perlu seimbang dari segi keutamaan untuk mencegah penularan Covid-19 dan memberi ruang kepada parti politik untuk berkempen secara bebas, adil dan selamat.

“Tunaikan hak dan tanggungjawab anda secara bijaksana,” katanya. – MalaysiaGazette