Gambar menunjukkan kontena dimuatkan dengan kargo eksport di Korea Selatan.- Yonhap

SEOUL – Ekonomi Korea Selatan mencatatkan kadar pertumbuhan tertinggi dalam 11 tahun apabila perdagangan eksportnya pulih daripada kemerosotan yang disebabkan oleh pandemik Covid-19.

Kadar pertumbuhan 2021 menandakan jumlah tertinggi sejak 2010 apabila ekonomi berkembang 6.8 peratus dan ia juga memenuhi prospek pertumbuhan tahunan bank pusat, kata data bank pusat negara itu.

Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) Korea Selatan berkembang empat peratus pada 2021 menandakan pemulihan daripada tahun sebelumnya apabila ekonomi menguncup 0.9 peratus akibat prestasi terburuk sejak 1998, kata data Bank Korea.

Pada November tahun lalu, Bank Korea meramalkan ekonomi negara akan berkembang empat peratus untuk 2021 dan tiga peratus untuk tahun ini.

Bagi suku keempat, ekonomi dianggarkan berkembang 1.1 peratus meningkat daripada kenaikan 0.3 peratus suku sebelumnya.

Lagi pun, penggunaan swasta berkembang 3.6 peratus tahun lepas berubah daripada penguncupan lima peratus tahun sebelumnya.

Pelaburan kemudahan juga meningkat 8.3 peratus berbanding pendahuluan 7.1 peratus yang dicatatkan setahun sebelumnya.

Pelaburan dalam pembinaan, bagaimanapun menyusut 1.5 peratus, lebih teruk daripada penurunan 0.4 peratus setahun sebelumnya.

Sementara itu, perbelanjaan kerajaan meningkat 5.5 peratus tahun lepas, lebih tinggi daripada keuntungan lima peratus tahun sebelumnya.

Dalam pada itu, eksport melonjak 9.7 peratus, melantun semula daripada penguncupan 1.8 peratus pada 2020 kerana didorong oleh jualan pesat luar negara bagi semikonduktor dan produk berkaitan minyak.

Manakala, import juga meningkat 8.4 peratus berbanding penurunan 3.3 peratus yang dicatatkan setahun sebelumnya apabila pembelian minyak mentah meningkat.

Korea Selatan telah berusaha untuk meningkatkan ekonomi yang telah terjejas teruk oleh wabak koronavirus dengan mengetatkan sekatan penjarakan sosial, memperluaskan perbelanjaan kerajaan, termasuk dua belanjawan tambahan dan menyediakan geran bantuan kepada orang ramai. – Yonhap -https://en.yna.co.kr/view/AEN20220125001051320?section=market/economy