AstraZeneca Covid-19 vaccine booster shot dose

CHICAGO – Satu kajian dos penggalak vaksin Covid-19 Moderna yang dilakukan terhadap monyet menunjukkan dos penggalak tidakĀ  memberi perbezaan perlindungan yang ketara, mencadangkan dos penggalak yang spesifik untuk Omicron mungkin tidak diperlukan, lapor para penyelidik kerajaan Amerika Syarikat (AS).

Kajian itu melibatkan monyet yang divaksinasi dengan dua dos vaksin Moderna, sembilan bulan kemudian diberikan sama ada dos konvensional Moderna atau dos yang khusus disasarkan untuk varian Omicron.

Para penyelidik menguji pelbagai aspek tindak balas imunisasi haiwan dan mendedahkannya kepada virus.

Mereka mendapati kedua-dua dos penggalak menghasilkan “peningkatan yang setanding dan ketara dalam meneutralkan tindak balas antibodi” terhadap semua varian yang dibimbangi, termasuk Omicron, menurut kajian itu disiarkan di bioRxiv sebelum semakan.

Kedua-dua Moderna dan BioNTech-Pfizer mula menguji dos penggalak khusus untuk varian Omicron dalam ujian klinikal bagi manusia.

“Ini adalah berita yang sangat baik,” kata Daniel Douek, seorang penyelidik vaksin di Institut Alergi dan Penyakit Berjangkit Kebangsaan yang mengetuai kajian itu dalam temu bual telefon.

“Ini bermakna kita tidak perlu mereka semula vaksin secara radikal untuk menghasilkan vaksin Omicron.”

Douek berkata, beliau percaya alasannya ialah vaksin asli dan vaksin khusus Omicron adalah “pengaktifan semula silang”, bermakna mereka boleh mengenali banyak varian yang berbeza.

Sementara itu, Dr John Moore, seorang profesor mikrobiologi dan imunologi di Kolej Perubatan Weill Cornell berkata, hasilnya adalah serupa dengan kajian yang menguji dos penggalak Moderna yang menyasarkan varian Beta.

“Mari kita lihat apa yang ditunjukkan oleh data manusia.

“Data monyet biasanya mudah diramal, tetapi anda memerlukan data manusia,” katanya beliau. – Reuters

https://www.channelnewsasia.com/world/omicron-specific-booster-may-not-be-needed-us-monkey-study-finds-2480696