Bursa Malaysia ringgit
Gambar hiasan.

KUALA LUMPUR – Pelabur asing menamatkan aliran masuk asing berturut-turut selama tiga minggu apabila mereka mencatatkan aliran keluar bersih terkumpul sebanyak RM160.70 juta minggu lalu berbanding belian RM116.45 juta bersih pada minggu sebelumnya.

Apabila pasaran dibuka semula pada Isnin minggu lepas, pelabur asing dan pelabur runcit masing-masing menjual RM131.68 juta dan RM10.33 juta bersih ekuiti tempatan.

Sementara itu, pelabur institusi tempatan memulakan minggu ini sebagai pembeli bersih dengan harga RM142.02 juta.

MIDF Research berkata, jualan bersih terbesar oleh pelabur asing dicatatkan pada hari Isnin dan momentum aliran masuk bersih asing pada hari Jumaat perlahan kepada -RM19.48 juta.

Pelabur runcit adalah penjual bersih untuk hari Isnin dan Khamis tetapi bertukar pembeli bersih pada hari Jumaat.

Jualan bersih terbesar oleh pelabur runcit dicatatkan pada hari Isnin sebanyak RM10.33 juta manakala satu-satunya belian bersih pada hari Jumaat ialah sebanyak RM24.17 juta.

Walaupun lebih banyak hari jualan untuk minggu ini, secara keseluruhannya, pelabur runcit bersih membeli ekuiti bernilai RM5.24 juta di Bursa Malaysia.

Sementara itu, pelabur institusi tempatan merekodkan belian bersih mingguan terkumpul sebanyak RM155.47 juta, tambah firma penyelidikan itu.

Institusi tempatan adalah pembeli bersih untuk majoriti minggu ini kecuali pada hari Jumaat dengan jualan sebanyak RM4.69 juta.

Belian bersih terbesar pada hari Isnin berjumlah RM142.02 juta.

Menurutnya, dari segi penyertaan, pelabur runcit, pelabur institusi dan pelabur asing masing-masing mencatatkan pergerakan mingguan sebanyak -17.66%, -33.24% dan 2.90% dalam purata nilai dagangan harian (ADTV). – MalaysiaGazette