Foto: KCNA/Kyodo

SEOUL – Serangan siber Korea Utara telah mencuri mata wang kripto bernilai berjuta-juta dolar untuk membiayai program peluru berpandu negara itu, kata laporan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB).

Antara 2020 dan pertengahan 2021, penyerang siber mencuri lebih daripada AS$50 juta (£37 juta) aset digital.

Serangan sedemikian adalah “sumber pendapatan penting” untuk program nuklear dan peluru berpandu balistik Pyongyang, kata mereka.

Penemuan itu dilaporkan telah diserahkan kepada jawatankuasa sekatan PBB pada hari Jumaat.

Serangan siber menyasarkan sekurang-kurangnya tiga pertukaran mata wang kripto di Amerika Utara, Eropah dan Asia.

Laporan itu juga merujuk kajian yang diterbitkan bulan lepas oleh firma keselamatan Chainalysis yang mencadangkan serangan siber Korea Utara boleh menghasilkan aset digital bernilai AS$400 juta tahun lepas.

Dan pada 2019, PBB melaporkan bahawa Korea Utara telah mengumpul anggaran AS$2 bilion untuk program senjata pemusnah besar-besarannya dengan menggunakan serangan siber yang canggih.

Korea Utara telah dilarang oleh Majlis Keselamatan PBB daripada menjalankan ujian nuklear dan melancarkan peluru berpandu balistik.

Bagaimanapun laporan PBB mengatakan, walaupun sekatan itu melumpuhkan, Korea Utara terus membangunkan infrastruktur nuklear dan peluru berpandu balistiknya.

Ia juga terus mencari bahan, teknologi dan pengetahuan di luar negara, termasuk melalui kaedah siber dan penyelidikan saintifik bersama.

Pemantau sekatan berkata, terdapat “pecutan ketara” ujian peluru berpandu oleh Pyongyang.

Jumaat lalu, Amerika Syarikat berkata, Korea Utara menjalankan sembilan ujian peluru berpandu bulan lepas sahaja. .

“Korea Utara menunjukkan peningkatan keupayaan untuk penempatan pantas, mobiliti yang luas (termasuk di laut), dan daya tahan yang lebih baik bagi pasukan peluru berpandunya,” kata pemantau sekatan.

Minggu lalu, China dan Rusia enggan menandatangani kenyataan yang mengutuk peningkatan berterusan pelancaran peluru berpandu Korea Utara. BBC (https://www.bbc.com/news/world-asia-60281129)

1 Komen

Comments are closed.