Perintah Kawalan Pergerakan Diperketatkan (PKPD) di Felda Tersang 1,2,3, PKPD dimulakan pada 2 Februari lalu dijangka tamat pada 15 Februari ini.- Gambar hiasan.

KUANTAN – Perintah Kawalan Pergerakan Diperketatkan (PKPD) di Felda Tersang 1,2,3, PKPD dimulakan pada 2 Februari lalu dijangka tamat pada 15 Februari ini.

Manakala PKPD di lokaliti Taman Rimba Mentakab yang bermula 7 Februari lalu pula dijadualkan tamat pada 20 Februari depan. kata Pengerusi Jawatankuasa Kerja Raya, Pengangkutan dan Kesihatan Negeri Pahang, Datuk Seri Norolazali Sulaiman.

Menurutnya, kedua-dua lokaliti itu terkawal setelah dilaksanakan PKPD dan melihat penilaian risiko dan trend jangkitan.

“Anggaran bilangan penduduk terlibat yang tinggal di lokaliti PKPD Felda Tersang 1,2,3 adalah seramai 6,458 orang. Daripada jumlah itu, seramai 260 orang telah disaring di mana 92 didapati positif. Kadar positif adalah 35.4 peratus daripada keseluruhan yang disaring,” katanya ketika dihubungi hari ini.

Manakala bagi lokaliti Taman Rimba Mentakab pula anggaran bilangan penduduk terlibat yang tinggal di lokaliti PKPD adalah seramai 7,853 orang.

“Seramai 1,025 orang telah disaring di mana 86 didapati positif dan kadar positif adalah 8.4 peratus daripada keseluruhan yang disaring,” katanya lagi.

Norul Azali menasihati agar masyarakat terus mengambil langkah berjaga-jaga dan membuat ujian saringan kendiri bagi mengelak penularan wabak tersebut.

Dalam perkembangan lain, menurut Norolazali, sebanyak 48 kes yang disahkan Omicron di negeri Pahang sehingga 12 Februari lalu.

Sebanyak 18 kes dilaporkan di Kuantan, Jerantut (10);i Rompin (10); Temerloh (7) ; Pekan (2) ddan satu kes di Bentong.

Manakala terdapat 41 kes presumptive Omicron melibatkan 21 kes di Bentong, enam di Kuantan, enam di Rompin, tiga  kes di Raub, dua  di Temerloh dan masing-masing satu kes di Lipis, Cameron Highlands dan Maran.

Jelas Norul Azali, varian Omicron yang dilaporkan di negeri Pahang adalah rendah disebabkan oleh limitasi ujian.

Melihat kepada peningkatan kes yang tinggi di Pahang, transmisinya berlaku dengan yang cepat dan kebanyakan kes di bawah kategori 1 dan 2. – MalaysiaGazette