Anggota tentera Rusia memandu kereta kebal semasa latihan ketenteraan di Wilayah Leningrad, Rusia. foto Kementerian Pertahanan Rusia melalui Reuters

MOSCOW – Rusia mendakwa bahawa sebahagian tenteranya telah kembali ke pangkalan selepas melakukan latihan berhampiran Ukraine dan mempersendakan amaran Barat mengenai pencerobohan yang semakin hampir.

Namun, Pertubuhan Perjanjian Atlantik Utara (NATO) dan Amerika Syarikat (AS) berkata, mereka masih belum melihat sebarang bukti pengunduran yang boleh mengelakkan peperangan.

Presiden Vladimir Putin berkata, Rusia bersedia untuk terus bercakap dengan Barat mengenai isu keselamatan tetapi tidak akan berpuas hati dengan spekulasi bahawa Ukraine tidak bersedia untuk menyertai NATO dalam masa terdekat.

Pengumuman ketenteraan itu menandakan tanda pertama dari Moscow bahawa ia mungkin bersedia untuk mengundurkan kira-kira 130,000 tenteranya berhampiran sempadan dengan Ukraine, yang telah mencetuskan salah satu krisis paling mendalam dalam hubungan Timur-Barat sejak Perang Dingin.

Ketegangan kekal tinggi, tetapi Canselor Jerman, Olaf Scholz berkata, selepas bertemu Putin di Kremlin pengunduran beberapa tentera Rusia adalah petanda yang baik.

Setakat ini, Moscow tidak menyatakan berapa banyak unit telah ditarik balik, dan sejauh mana pengunduran itu dilakukan.

Duta AS ke Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu berkata, Washington belum melihat bukti sebarang penarikan balik lagi.

Ukraine berkata, penarikan balik yang dilaporkan perlu dilihat untuk dipercayai.

Manakala Perdana Menteri Britain, Boris Johnson berkata “risikan yang dilakukan masih tidak menggalakkan”.

Pusat Komunikasi Strategik dan Keselamatan Maklumat Ukraine berkata, kementerian pertahanan negara dan bank Privatbank dan Oshadbank telah diserang siber.

“Tidak dinafikan bahawa penceroboh menggunakan taktik muslihat kotor kerana rancangan agresifnya tidak berjaya dalam skala besar,” kata pusat itu, tanpa menyebut siapa penceroboh itu.

Ketua NATO mengalu-alukan isyarat daripada Rusia dalam dua hari lalu bahawa ia mungkin mencari penyelesaian diplomatik tetapi menggesa Moscow untuk menunjukkan kesungguhannya untuk bertindak.

“Terdapat tanda-tanda dari Moscow yang diplomasi harus diteruskan. Ini memberikan alasan untuk berhati-hati optimistik. Tetapi setakat ini kami tidak melihat sebarang tanda pengurangan pengunduran dari pihak Rusia,” kata Setiausaha Agung NATO Jens Stoltenberg kepada pemberita. – Reuters (https://www.reuters.com/article/us-ukraine-crisis/russia-says-some-troops-pull-back-from-near-ukraine-west-says-no-proof-yet-idUKKBN2KK0UO)