Foto -REUTER

MOSCOW –  Tentera Ukraine menembak jatuh sebuah pesawat musuh di Kyiv pada awal pagi ini lalu merempuh bangunan kediaman yang menyebabkannya terbakar, kata Anton Herashchenko, penasihat kepada menteri dalam negeri.

Bagaimanapun, tidak jelas sama ada pesawat itu adalah pesawat tanpa pemandu.

Beberapa letupan  kedengan di Kyiv dengan Herashchenko, kedengaran bunyi tembakan pertahanan udara ke arah pesawat.

Semalam, Rusia melancarkan pencerobohan melalui darat, udara dan laut berikutan pengisytiharan perang oleh Presiden Vladimir Putin.

Kira-kira 100,000 orang telah melarikan diri ketika letupan dan tembakan menggegarkan bandar-bandar utama Ukraine dan lebih 130 orang dilaporkan terbunuh pada hari pertama pertempuran dengan sekurang-kurangnya 300 orang tercedera.

Presiden Ukraine, Volodymyr Zelenskyy berikrar untuk terus tinggal di Kyiv ketika tentera Rusia mera ke ibu negara dalam serangan secara besar-besaran dilakukan terhadap sebuah negara Eropah sejak Perang Dunia Kedua.

Washington dan anggota NATO mengenakan sekatan ke atas menyekat Rusia dan menghantar bantuan ketenteraan ke Ukraine, namun tiada langkah untuk menghantar tentera membantu tentera Ukraine berikutan kebimbangan melebarkan lagi  konflik di Eropah. – Reuters

(https://www.channelnewsasia.com/world/explosions-heard-kyiv-official-says-enemy-aircraft-downed-2518916)