Datuk Nik Zawawi Salleh. foto AFFAN FAUZI, 19 JULAI 2018

KOTA BHARU – Kementerian Pertanian dan Industri Makanan (MAFI) menerusi Lembaga Pertubuhan Peladang (LPP) melihat pemasaran hasil pertanian secara terus kepada pasar raya besar sebagai satu lagi kaedah untuk mengurangkan kebergantungan pengeluar kepada orang tengah.

Timbalan Menteri II MAFI, Datuk Dr Nik Muhammad Zawawi Salleh berkata, pemasaran secara terus itu dapat memberi peluang kepada orang ramai mendapatkan hasil pertanian dan produk hiliran pada harga yang jauh lebih murah.

Beliau memberi contoh pelaksanaan Program Jualan Terus Dari Ladang (JTDL) antara LPP Kelantan dengan AEON Mall, Kota Bharu yang menawarkan hasil pertanian pada harga ladang yang lebih murah dan berpatutan kepada pengguna iaitu antara lima hingga 30 peratus lebih rendah daripada harga pasaran.

“Selepas ini insya-Allah kami akan teruskan lagi program seumpamanya kerana kami tidak berapa gemar dengan ‘orang tengah’.

“Jualan terus ke pasar raya adalah kaedah yang paling berkesan, insya-Allah kaedah ini akan jadi lebih kerap, mudah dan apabila sudah jadi serasi saya kira pihak PPK (Pertubuhan Peladang Kawasan) boleh berurusan terus dengan pihak pasar raya dan tentunya harga akan jadi lebih murah tanpa adanya orang tengah atau pihak ketiga,” katanya.

Beliau berkata demikian pada sidang media selepas menyempurnakan Majlis Perasmian JTDL, di sini hari ini.

Turut hadir Pengerusi LPP Datuk Che Abdullah Mat Nawi, Ketua Pegawai Sumber Manusia Dan Komunikasi Korporat AEON (M) Bhd Dr Kasuma Satria Mat Jadi dan Pengarah LPP Kelantan Mohd Hanifa Awang Su dan Exco Jawatankuasa Pertanian, Industri Asas Tani, Bioteknologi Hijau dan Alam Sekitar Negeri Tuan Mohd Saripudin Tuan Ismail.

JTDL melibatkan 22 usahawan peladang diadakan sejak Selasa hingga esok (1-5 Mac) menawarkan produk keluaran ahli PPK seperti sayur-sayuran, buah-buahan, daging, ikan air tawar dan produk industri asas tani.

Program lima hari itu menyasarkan nilai jualan lebih RM120,000. – Bernama