Peluru balistik ICBM yang dipamerkan oleh Korea Utara, foto North Korea State Media

SEOUL – Korea Utara telah mula menguji sistem peluru berpandu balistik antara benua (ICBM) terbesarnya dan tidak lama lagi mungkin akan menjalankan pelancaran penuh ICBM buat kali pertama sejak 2017.

Sumber di Seoul dan Washington berkata, pelancaran pada 27 Februari dan 5 Mac melibatkan sistem ICBM Hwasong-17, walaupun mereka tidak menguji keupayaan atau julat penuhnya.

Korea Utara tidak mendedahkan jenis roket yang digunakan dalam pelancaran tersebut tetapi berkata mereka sedang menguji komponen sistem pembangunan satelit pengintip.

”Inilah yang kita ketahui tentang apa yang disebut oleh penganalisis sebagai “peluru berpandu raksasa”,” kata sumber-sumber itu.

Korea Utara mula-mula memperkenalkan ICBM yang tidak pernah kelihatan sebelum ini pada perarakan tentera pada Oktober 2020, dengan penganalisis menyatakan ia kelihatan “lebih besar” daripada ICBM baharu Korea Utara, Hwasong-15, yang diuji pada November 2017.

Ia dipamerkan kali kedua di pameran pertahanan di Pyongyang pada Oktober 2021.

Selepas meneliti gambar pameran itu, penganalisis menyimpulkan penunjukan rasmi ICBM besar ini berkemungkinan besar adalah “Hwasong-17”, bukan Hwasong-16.

Tidak jelas sama ada tembakan ujian pada 27 Februari dan 5 Mac lalu menggunakan kesemua atau sebahagian daripada peluru berpandu dua peringkat itu.

Sesetengah penganalisis berkata, ujian itu mungkin melibatkan hanya satu peringkat.

Hwasong-17, yang telah ditunjukkan pada kenderaan pengangkut dengan 11 gandar, akan menjadi salah satu ICBM mudah alih jalan raya terbesar di dunia jika ia mula beroperasi.

Diameternya dianggarkan antara 2.4 dan 2.5 meter dan jumlah jisimnya, apabila dihidupkan sepenuhnya, berkemungkinan di antara 80,000 dan 110,000 kg, menurut 38 North, sebuah program berpangkalan di AS yang memantau Korea Utara.

Saiz besar Hwasong-17 telah mendorong penganalisis membuat spekulasi ia akan direka untuk membawa pelbagai kepala peledak dan umpan untuk menembusi pertahanan peluru berpandu dengan lebih baik.

Beberapa pemerhati berkata teknologi satelit yang didakwa Korea Utara telah diuji dalam kedua-dua pelancaran itu juga boleh digunakan untuk sistem kenderaan masuk semula (MIRV) boleh sasar bebas berbilang, yang berpotensi membenarkan satu peluru berpandu untuk menjatuhkan kepala peledak nuklear pada sasaran yang berbeza. – Reuters (https://www.reuters.com/world/asia-pacific/north-korea-may-be-testing-its-monster-new-icbm-2022-03-14/)