Ayob khan
Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Narkotik (JSJN) Bukit Aman, Datuk Ayob Khan Mydin Pitchay bercakap pada sidang media mengenai kejayaan menumpaskan sindiket pengedaran dadah melibatkan Penjawat Awam di Ibu Pejabat Polis Bukit Aman, Kuala Lumpur. Foto MUHD NA'IM, 15 MAC 2022.

KUALA LUMPUR – Sembilan penjawat awam sebuah agensi penguat kuasa antara 10 individu ditahan kerana disyaki terlibat pengedaran syabu yang dianggarkan bernilai RM193,590.

Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Narkotik Bukit Aman Datuk Ayob Khan Mydin Pitchay berkata sembilan penjawat awam itu ditahan di Putrajaya manakala seorang nelayan di Johor pada 6 Mac hingga 8 Mac lepas.

Kesemua suspek yang ditahan berumur lingkungan 33 hingga 49 tahun itu menggunakan modus operandi menjual semula 50 kilogram syabu yang dirampas dalam satu operasi di perairan Selat Melaka untuk pengedar di utara Semenanjung.

“Sembilan penjawat awam berkenaan menjual semula dadah yang dirampas kepada sindiket yang bergerak aktif di Banting, Selangor untuk pasaran di Dumai, Indonesia

“Sindiket berkenaan dipercayai aktif sejak pertengahan Februari lepas,” katanya pada sidang media khas di Bukit Aman, di sini.

–BERNAMA