bendera korea utara
Gambar Hiasan

SEOUL – Lebih 24 jam selepas ujian peluru berpandu dilaporkan berakhir dengan kegagalan, Korea Utara masih belum mengeluarkan sebarang kenyataan mengenai insiden itu.

Korea Selatan mendakwa, peluru berpandu balistik meletup di udara sejurus selepas ia dilancarkan dari lapangan terbang antarabangsa berhampiran Pyongyang pada pagi Rabu.

Kerajaan Korea Utara belum mengulas dakwaan Korea Selatan itu.

Apa yang menarik perhatian, tiada gambar atau saksi yang dinamakan telah muncul secara terbuka, walaupun peluru berpandu itu meletup di bandar yang dihuni kira-kira tiga juta orang.

Aktivis hak asasi manusia berkata, sikap berdiam diri itu menunjukkan Kerajaan Korea Utara mempunyai kawalan penuh terhadap komunikasi di negara itu.

”Kita tidak sepatutnya menjadi kaku melihat betapa tidak masuk akal dan keterlaluan yang berlaku hanya kerana Korea Utaranya,” kata Sokeel Park, dari Liberty di NK, yang membantu pembelot Korea Utara menerusi Twitter.

Serpihan jatuh di dalam atau berhampiran Pyongyang selepas ujian peluru berpandu gagal, lapor NK News yang berpangkalan di Seoul, memetik saksi yang tidak dinamakan dan gambar yang dikatakan telah melihat bola asap berwarna merah di hujung kepulan zig-zag yang mengesan trajektori pelancaran roket di langit di atas bandar.

Laman web itu tidak mengeluarkan gambar itu bagi melindungi sumbernya.

“Jika London, Istanbul atau Seoul bayangkan liputan berita kami – penuh dengan video, imej dan akaun saksi. Tetapi ia berlaku Pyongyang, jadi tidak ada satu pun imej atau video awam. Pemadaman visual lengkap untuk letupan besar di langit di atas ibu negara Asia pada 2022,” kata Park.

Telefon bimbit telah berkembang pesat di Korea Utara dalam beberapa tahun kebelakangan ini, tetapi kerajaan mengekalkan kawalan ketat rangkaian telefon dan sambungan internet, yang kebanyakannya tidak mempunyai pautan ke dunia luar.

Pengasingan negara semakin mendalam di tengah-tengah pandemik Covid-19, dengan penutupan sempadan menyekat kebanyakan perjalanan rentas sempadan dan komunikasi dengan China, memaksa banyak kedutaan asing dan organisasi bantuan antarabangsa menarik kakitangan mereka keluar dari negara itu. – Reuters (https://www.reuters.com/business/media-telecom/nkorea-silent-after-reported-missile-explosion-over-pyongyang-2022-03-17/)