Pesawat MV-22B Osprey. foto AP

COPENHAGEN – Sebuah pesawat Amerika Syarikat dengan empat kru yang mengambil bahagian dalam latihan NATO terhempas di utara Norway.

Empat penumpang pesawat berkenaan dikhuatiri mati.

Kejadian itu disahkan oleh Hovedredningssentral (HRS) atau pusat penyelarasan penyelamat Bersama di utara Norway.

Bell-Boeing V-22 Osprey, sebuah pesawat tentera berenjin berkembar, berlepas secara menegak kerana dalam misi latihan apabila ia hilang sejurus selepas gagal tiba di destinasi yang dirancang di Bodo.

Menurut Jan Eskild Severinsen, pegawai akhbar di HRS, serpihan ditemui pada jam 9.17 malam berhampiran Gratadalen, sebuah lembah di selatan Bodo yang terkenal dengan banyak gua.

Kru darat telah dihantar dan masih dalam perjalanan ke lokasi nahas dan setakat ini tiada tanda-tanda kehidupan di kawasan sekitar bangkai kapal dari udara.

Pesawat itu mengambil bahagian dalam gabungan latihan NATO di darat, laut dan udara yang digelar Cold Response, yang dijadualkan pada 10 Mac hingga 10 April.

Cold Response, digelar latihan ketenteraan terbesar diketuai Norway sejak Perang Dingin, melibatkan 30,000 anggota tentera, 220 pesawat, dan lebih 50 kapal dari negara NATO. – Xinhua (http://www.xinhuanet.com/english/20220319/283df8ea974842fba1ea1f000f0a4bed/c.html)