Anggota Jabatan Imigresen berjaya menahan warga Nigeria dalam serbuan di sebuah restoran serbuan di Puchong, Selangor. Foto MUHD NA'IM, 25 MAC 2022.

PUCHONG – Jabatan Imigresen Malaysia (JIM) menahan 24 warga Nigeria dalam serbuan di sebuah restoran, di sini, semalam selepas menerima laporan penduduk tempatan yang mendakwa kehadiran pendatang asing itu mengganggu ketenteraman awam.

Ketua Pengarahnya, Datuk Khairul Dzaimee Daud berkata, mereka yang ditahan terdiri daripada 13 lelaki dan lima perempuan warga Nigeria, termasuk seorang kanak-kanak lelaki dan lima kanak-kanak perempuan.

“Dalam operasi yang kita lakukan, terdapat juga seorang perempuan warga Guinea, tiga perempuan warga Indonesia dan 10 perempuan warga Thailand turut ditahan dalam Ops Selera kira-kira jam 8.30 malam,” katanya dalam sidang media selepas melakukan serbuan kedua di sebuah pusat hiburan eksklusif di ibu kota, semalam.

Menurut Khairul, kesemua yang ditahan memerlukan siasatan lanjut kerana gagal menunjukkan sebarang dokumen semasa pemeriksaan dilakukan.

Anggota Jabatan Imigresen Malaysia berjaya menahan warga Nigeria yang bertindak agresif dan cuba melarikan diri sehingga mencederakan salah seorang pegawainya ketika proses serbuan di Puchong, Selangor. Foto MUHD NA’IM, 25 MAC 2022.

Tinjauan MalaysiaGazette mendapati, rata-rata warga Nigeria yang ditahan bertindak agresif dan cuba melarikan diri sehingga mencederakan salah seorang pegawai Imigresen ketika proses serbuan dilakukan.

Mengulas lanjut, Khairul berkata, JIM bertindak atas laporan awam selepas mendapati jumlah kehadiran warga Nigeria yang ramai di kawasan berkenaan sehingga menjadikan beberapa buah restoran sebagai tempat melepak.

Tambah Khairul, kebanyakan penduduk setempat turut mengadu bahawa kehadiran pendatang asing itu menimbulkan rasa tidak selesa apabila didapati selalu mabuk, memandu kereta dengan berbahaya dan membuat bising di tempat awam.

Kesemua yang ditahan dibawa ke Depot Tahanan Imigresen Putrajaya untuk siasatan lanjut mengikut Seksyen 6 (1)(c) Akta Imigresen 1959/63 iaitu tidak mempunyai pas yang sah. – MalaysiaGazette