KUALA LUMPUR – Pendapatan transaksi e-dagang melonjak antara 30 hingga 50 peratus berjumlah RM254.6 bilion pada suku pertama 2021.

Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna, Datuk Seri Alexender Nantha Linggi berkata, transaksi dalam talian itu itu meningkat susulan penggunaan pembelian secara e-dagang semakin meningkat.

“Peningkatan mendadak itu ketara dilihat sejak negara dilanda penularan wabak Covid-19 sejak dua tahun lalu.

“Penggunaan e-wallet di Malaysia turut meningkat 131 peratus melebihi 600 juta transaksi pada 2020,” katanya pada sidang media di sini, hari ini.

Terdahulu Perdana Menteri, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob merasmikan Majlis Pelancaran Hari Pengguna Kebangsaan 2022 di NU Sentral.

Turut hadir, Timbalan Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna, Datuk Rosol Wahid.

Dalam pada itu, sehingga 15 Mac 2022, seramai 3,347 peniaga telah mengadaptasi program Inisiatif Digital Peruncitan (ReDI) sebagai tanda menyokong perniagaan beralih kepada sistem tanpa tunai.

“Saya menjangkakan menjelang akhir 2025, seramai 15,000 peniaga di seluruh Malaysia akan beralih kepada ReDI,” katanya.

Sementara itu, mengulas sebanyak 24,150 aduan berkaitan transaksi dalam talian, lebih 90 aduan salah laku melibatkan peniaga dalam talian sudah berjaya ditangani kementeriannya.

“Kebanyakan aduan yang kita terima termasuk barang yang dibeli tidak sama seperti yang diiklankan, barang tidak sampai dan barang tiruan.

“Sebagai penyelesaian, kita juga menggalakkan pengguna membawa aduan itu kepada pihak tribunal pengguna,” katanya. – MalaysiaGazette