Mufti Wilayah Persekutuan, Datuk Luqman Abdullah sedang melihat cerapan anak bulan enggunakan teleskop bagi menetapkan sambutan hari raya ketika tinjauan lensa Malaysia Gazette di Menara Kuala Lumpur, Kuala Lumpur. Foto AMIRUL SHAUFIQ, 01 MEI 2022.

KUALA LUMPUR – Umat Islam di Malaysia malam ini dikejutkan dengan pengumuman Hari Raya Aidilfitri yang disambut esok.

Pengumuman itu dibuat Penyimpan Mohor Besar Raja-Raja, Tan Sri Syed Danial Syed Ahmad pukul 8 malam tadi.

Mengulas mengenai perkara itu, Mufti Wilayah Persekutuan, Datuk Dr. Luqman Abdullah tampil menjelaskan situasi berkenaan bagi menjawab kekeliruan masyarakat berhubung tarikh hari raya awal sehari daripada dijangka itu.

Menurut beliau, perkara tersebut disebabkan berlaku penampakan anak bulan pada salah satu lokasi yang diwartakan sebagai pusat mencerap anak bulan.

“Jadi pada kali ini, salah satu daripada 29 lokasi yang ada di negara kita ini telah melaporkan berlaku kenampakan anak bulan. Maka, sebab itulah diisytiharkan esok hari raya,” katanya ketika ditemui MalaysiaGazette di Menara Kuala Lumpur hari ini.

Tambah Luqman, umur anak bulan pada kali ini juga menjadi faktor kemungkinan berlakunya penampakan kali ini.

“Data yang kita ada kali ini, anak bulan itu berumur 15 jam lebih maka dengan umur tersebut memberikan satu kemungkinan berlaku penampakan anak bulan walaupun kriteria tidak menyokong untuk data tersebut,” ulasnya.

Sehubungan itu, beliau menyeru umat Islam dapat menyambut Hari Raya Aidilfitri dengan penuh pengharapan agar segala amalan diterima oleh Allah.

“Mudah-mudahan perayaan kali ini membawa keberkatan kepada kita semua dan semoga amal ibadat kita sepanjang Ramadan diterima Allah,” katanya. – MalaysiaGazette

ARTIKEL BERKAITAN:

Umat Islam Malaysia sambut Hari Raya Aidilfitri esok