Dirk Quinten

 

KUALA LUMPUR – Pakar Kecerdasan Buatan (AI) G3 Global Berhad (G3 Global) memperoleh kontrak terbesar sejak menstruktur semula perniagaan dengan perjanjian RM118.38 juta untuk mereka bentuk dan membangunkan Sistem Keselamatan dan Keselamatan Bersepadu Lapangan Terbang ( AIS3) Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) dan klia2.

Kontrak itu dilaksanakan dengan kerjasama SenseTime, sebuah syarikat perisian AI terkemuka yang disenaraikan di Papan Utama Bursa Saham Hong Kong Limited (HKEX).

Kontrak itu, yang dianugerahkan oleh Malaysia Airports (Sepang) Sdn Bhd (MA Sepang) pada 15 April 2022, merupakan projek arkitek sistem induk pertama dalam kalangan 10 lapangan terbang Terbaik dunia.

MA Sepang ialah anak syarikat milik penuh Malaysia Airports Holdings Berhad dan menyediakan perkhidmatan penyelenggaraan dan pentadbiran kemudahan lapangan terbang.

G3 Global akan memanfaatkan keupayaan AI dan pengetahuan industri yang mendalam SenseTime untuk membangunkan platform bersepadu tercanggih yang termasuk mempertingkatkan sistem sedia ada untuk meningkatkan keseluruhan keupayaan pengurusan keselamatan dan keselamatan.

Dirk Quinten, Pengarah Urusan G3 Global Berhad berkata, semasa era pra-pandemik 2019, kedua-dua KLIA dan klia2 memberi perkhidmatan kepada 62.3 juta penumpang, yang mana hampir 72% atau 44.6 juta adalah ketibaan antarabangsa.

Selepas pembukaan semula sempadan antarabangsa, trafik lapangan terbang pasti akan pulih, oleh itu terdapat keperluan yang besar untuk sistem pengurusan keselamatan pintar yang maju dari segi teknologi untuk kedua-dua lapangan terbang.

”Sistem kami cekap, sangat bersepadu dan mempunyai keupayaan analisis data lanjutan. Ini akan membantu untuk mencapai keputusan yang lebih pantas dan lebih baik dalam mengukuhkan pengurusan keselamatan lapangan terbang.

”AIS3 akan menjadi kunci dalam mengubah KLIA dan klia2 menjadi lapangan terbang berteknologi tinggi di dunia, membolehkan mereka lebih lengkap untuk mengendalikan lebih ramai penumpang pada masa hadapan.

”Sementara itu, dengan perkongsian antara G3 Global dan SenseTime dalam projek ini, kumpulan ini boleh memanfaatkan pengalaman dan rekod prestasi yang diperoleh untuk projek berasaskan analitik proprietari yang akan datang.

”G3 Global juga akan dapat mempelbagaikan kepada Realiti Tertambah (Augmented Reality) dan penyelesaian runcit, disepadukan dengan inisiatif Data Besar lapangan terbang kami,” katanya.

Sebagai rakan kongsi AI utama G3 Global, platform AI peneraju industri SenseTime akan melengkapkan keupayaan kumpulan untuk menyediakan rangkaian produk yang komprehensif untuk pengalaman hujung-ke-hujung.

Projek AIS3 dijangka siap menjelang Mac 2024.

Perkongsian G3 Global dengan SenseTime bermula pada April 2019 selepas kedua-dua pihak menandatangani Perjanjian Kerjasama untuk bersama-sama meneroka pelbagai projek yang berkaitan dengan aplikasi teknologi antara muka dan platform.

Selepas projek AIS3 berjaya disiapkan, G3 Global akan melihat skala model pengurusan keselamatan berasaskan AI yang serupa ke lapangan terbang lain di Malaysia dan di seluruh rantau ini, sekali gus akan mengukuhkan lagi kedudukan G3 Global sebagai pemain AI tersenarai terbesar di Malaysia. – MalaysiaGazette