Debat perdana antara Datuk Seri Najib Razak dan Datuk Seri Anwar Ibrahim.

KUALA LUMPUR – Debat Perdana antara Datuk Seri Najib Razak dan Datuk Seri Anwar Ibrahim yang akan berlangsung jam 9 malam ini di Pusat Pelancongan Malaysia (Matic).

* Debat ini bukan debat menang kalah, tetapi adalah idea kepada Malaysia lebih baik kerana objektif utama adalah untuk meraikan idea juga pandangan daripada pendebat-pendebat.

* Perdebatan dijalankan dalam Bahasa Melayu.

* PUSINGAN PERTAMA untuk isu Sapura, mukadimah adalah 4 minit dan penghujahan adalah 3 minit.

* PUSINGAN kedua adalah Masa depan Malaysia di mana mukadimah adalah 4 minit dan penghujahan adalah sebanyak 3 minit.

* PUSINGAN ketiga adalah soal jawab di mana pendebat akan berikan soalan kepada pihak lawan dan dan masa diperuntukkan untuk menjawab adalah 3 minit. Setiap soalan hyang diaju pula adalah pada 1 minit.

* PUSINGAN KEEMPAT adalah penggulungan dan pendebat diberikan masa 4 minit untuk penutup.

* Loceng akan dibunyikan SEKALI apabila tinggal lagi 1 minit sebelum hujah peserta berakhir, dan dibunyikan DUA KALI menandakan masa sudah tamat.

* Setiap pendebat harus mematuhi masa yang diberikan iaitu 4 minit untuk mukadimah dan penutup serta 3 minit untuk penghujahan. Buzzer akan dibunyikan sekali pada minit 1 minit terakhir dan 2x ketika masa tamat.

* Tidak dibenarkan menyerang peribadi dan isu yang sedang dibicarakan di mahkamah.

* Moderator berhak untuk menghentikan hujah jika sudah melebihi waktu yang ditetapkan atau pendebat melanggar peraturan.

* Pendebat tidak dibenarkan untuk berhujah keluar konteks isu yang disebut.

* Penonton tidak dibenarkan bertepuk tangan, bersorak atau menjerit ketika pendebat menyampaikan hujah dan sepanjang program berlangsung.

* Keputusan moderator adalah muktamad.

— MalaysiaGazette