Gambar hiasan

MOSCOW – Pembekal tenaga Rusia, RAO Nordic akan menangguhkan penghantaran elektrik ke Finland mulai Sabtu, ekoran berdepan dengan masalah pembayaran.

Syarikat itu berkata, ia tidak menerima bayaran untuk penghantaran sebelum ini.

Pengendali grid Finland itu berkata, Rusia hanya menyediakan sebahagian kecil daripada tenaga elektrik negara itu dan tindakan tersebut boleh digantikan dengan sumber alternatif.

Pada hari Khamis, Rusia mengancam untuk mengambil “langkah balasan” selepas Finland berkata ia merancang untuk menyertai NATO (Pertubuhan Perjanjian Atlantik Utara).

Finland berkongsi sempadan 1,300 km (810 batu) dengan Rusia dan sebelum ini berada di luar NATO untuk mengelak daripada bermusuhan dengan jirannya di timur.

Walau bagaimanapun, sejak pencerobohan Rusia ke atas Ukraine, terdapat lonjakan dalam sokongan orang ramai untuk keahlian NATO.

Pada hari Ahad, Finland dijangka secara rasmi mengumumkan rancangannya untuk menyertai pertubuhan tersebut.

Firma milik negara Rusia itu berkata: “Keadaan ini luar biasa dan berlaku buat kali pertama dalam lebih 20 tahun sejarah perdagangan kami”.

Rao Nordic mahupun pengendali grid di Finland, Fingrid, tidak menjelaskan keadaan di sebalik kesukaran pembayaran.

Bulan lalu Rusia memotong bekalan gas ke Bulgaria dan Poland selepas mereka enggan mematuhi permintaan untuk membayar dalam rubel, satu perubahan yang mereka katakan akan melanggar sekatan barat.

Minggu ini, Gazprom Rusia mengumumkan ia akan berhenti membekalkan gas melalui bahagian Poland saluran paip Yamal-Eropah.

“Kekurangan import elektrik dari Rusia akan diberi pampasan dengan mengimport lebih banyak elektrik dari Sweden dan dengan menjana lebih banyak tenaga elektrik di Finland,” kata Reima Päivinen, naib presiden kanan operasi sistem kuasa di Fingrid.

Permintaan juga berkurangan apabila cuaca semakin panas, manakala sejumlah besar penjanaan kuasa angin dijangka digunakan.

Sebuah stesen janakuasa nuklear baharu, dijangka dibuka pada musim panas ini, akan mengatasi bekalan yang hilang dari Rusia, tambah Fingrid. – BBC (https://www.bbc.com/news/business-61442432)