Mohd Azmi Abdul Hamid.

KUALA LUMPUR – Majlis Perundingan Pertubuhan Islam Malaysia (MAPIM) mempersoal Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) yang seolah-olah berdiam diri terhadap keputusan Israel  membuat penempatan pendatang Yahudi di Tebing Barat.

Presiden MAPIM, Mohd Azmi Abdul Hamid berkata, keputusan Israel untuk penempatan 4,000 unit pendatang Yahudi di Tebing Barat adalah bertentangan dengan undang-undang antarabangsa.

“Ini akan menjadi penempatan terbesar pelan pendudukan haram Yahudi yang pernah dirancang. Sehingga hari ini, tiada pendirian diumumkan oleh PBB.  Kesunyian suara PBB telah memburukkan situasi di Tebing Barat berbanding tindak balas PBB yang pantas terhadap perang Rusia-Ukraine,” katanya dalam satu kenyataan.

Mohd Azmi berkata, dunia menyaksikan pencerobohan peneroka Yahudi di bumi Palestin tanpa sebarang tindakan oleh PBB walaupun ia jelas melanggar undang-undang antarabangsa.

“Kira-kira 700,000 peneroka Yahudi tinggal di sekurang-kurangnya 250 penempatan haram di Tebing Barat dan Baitulmaqdis Timur yang diduduki.

“Kami kesal dengan ketiadaan tindakan PBB yang tahu apa yang akan berlaku ke atas  sisa-sisa saki baki tanah Palestin.

“Projek penempatan haram adalah isu paling utama dalam perjuangan Palestin untuk menentang projek penjajah zionis Israel,” jelasnya.

Mohd Azmi berkata, penyelesaian haram yang dirancang harus ditolak dan dihentikan sebelum sebarang pergerakan dilakukan di lapangan.

“Penempatan Israel adalah penempatan yang dilindungi ketat, kompleks perumahan Yahudi sahaja yang dibina di atas tanah Palestin yang dirampas yang sebenarnya melanggar undang-undang antarabangsa.

“PBB tidak boleh membenarkan projek ini diteruskan. Israel akan menghadapi peningkatan tindak balas Palestin jika ia diteruskan,” katanya lagi.

Dalam pada itu, Mohd Azmi berkata, Amerika Syarikat (AS) dilihat hanya bermain kata-kata yang kononnya menentang pertumbuhan penempatan Yahudi.

“Pentadbiran Presiden Joe Biden dikatakan menentang keras sebarang aktiviti pembesaran penempatan selanjutnya. Bagaimanapun dengan rekod sokongan AS yang terdahulu, penempatan Yahudi biasanya akan diteruskan tanpa sebarang tindakan berkesan oleh Rumah Putih.

“Realitinya akan membawa akibat buruk, lebih banyak serangan dan dasar apartheid yang ketat yang dikuatkuasakan ke atas rakyat Palestin,” katanya.

Dengan ketiadaan tindakan PBB menunjukkan agensi itu mengamalkan dasar pilih kasih yang jelas mengenai penderitaan selama lebih tujuh dekad rakyat Palestin dirompak tanah dan harta mereka.

“Peluasan penempatan Israel di Tebing Barat dan Baitulmaqdis Timur akan meningkat di bawah pentadbiran Biden.

“Serangan peneroka Yahudi terhadap rakyat Palestin dan harta benda mereka adalah perkara biasa di Tebing Barat,  di mana hampir tiga juta rakyat Palestin tinggal di sana,” katanya.

Jelasnya lagi, kepimpinan Palestin mahu Tebing Barat sebagai sebahagian daripada negara masa depan dan melihat penempatan haram itu sebagai halangan utama kepada sebarang perjanjian untuk dibincangkan.

“Amnesty International dan Human Rights Watch telah mengesahkan Israel melakukan jenayah aparteid terhadap rakyat Palestin di wilayah Palestin yang diduduki (OPT).

“Israel telah meningkatkan perubahan demografi untuk meningkatkan populasi Yahudi dan mengurangkan status rakyat Palestin.

“Di samping itu, melalui dasar diskriminasi apartheid , semua sumber semula jadi adalah untuk memberi manfaat kepada orang Yahudi sahaja,” katanya. – MalaysiaGazette