Gambar hiasan

MOSCOW – McDonald’s akan meninggalkan Rusia secara kekal selepas lebih 30 tahun beroperasi dan telah mula menjual restorannya.

Langkah itu dibuat selepas ia menutup sementara 850 cawangannya sejak bulan Mac lalu.

Gergasi makanan segera itu berkata, ia membuat keputusan itu kerana “krisis kemanusiaan” dan “persekitaran operasi yang tidak dapat diramalkan” disebabkan oleh perang Ukraine.

Pembukaan restoran pertama McDonald’s di Moscow pada tahun 1990 melambangkan pemulihan dalam ketegangan Perang Dingin.

Setahun kemudian, Kesatuan Soviet runtuh dan Rusia membuka ekonominya kepada syarikat-syarikat dari Barat.

Walau bagaimanapun, sekarang, McDonald’s menjadi salah satu daripada syarikat yang menarik diri.

“Ini adalah isu rumit yang tanpa preseden dan dengan akibat yang mendalam,” kata ketua eksekutif McDonald Chris Kempczinski dalam mesej kepada kakitangan dan pembekal.adalah salah satu daripada semakin banyak syarikat yang menarik diri.

“Ini adalah isu rumit dan dengan akibat yang mendalam. Sesetengah mungkin berpendapat bahawa menyediakan akses kepada makanan dan terus menggaji puluhan ribu rakyat biasa, sudah pasti ia suatu perkara yang betul untuk dilakukan.

“Tetapi adalah mustahil untuk mengabaikan krisis kemanusiaan yang disebabkan oleh perang di Ukraine. Dan mustahil untuk membayangkan Golden Arches mewakili harapan dan janji sama yang membawa kami memasuki pasaran Rusia 32 tahun lalu,” kata Ketua Eksekutif McDonald, Chris Kempczinski dalam mesej kepada kakitangan dan pembekal.

McDonald’s berkata ia akan menjual semua asetnya kepada pembeli tempatan dan akan memulakan proses menutup restoran tersebut yang melibatkan mengeluarkan nama, penjenamaan dan menunya.

Namun, ia akan mengekalkan tanda dagangannya di Rusia.

Rangkaian itu berkata, keutamaannya kini adalah memastikan 62,000 pekerjanya di Rusia terus dibayar gaji sehingga proses jualan selesai dan mereka mempunyai “pekerjaan masa depan dengan mana-mana pembeli berpotensi”.

McDonald’s berkata, ia akan menghapuskan caj sehingga AS$1.4bn (£1.1bn) untuk menampung proses keluar pelaburannya. – BBC (https://www.bbc.com/news/business-61463876)