Salahuddin Ayub

KUALA LUMPUR – Parti Amanah Negara (Amanah) mempersoalkan rasional pelantikan Ahli Parlimen Pasir Salak, Datuk Seri Tajuddin Abdul Rahman sebagai sebagai Duta Besar Malaysia ke Indonesia.

Timbalan Presiden Amanah, Datuk Seri Salahuddin Ayub mendakwa, lantikan itu akan membawa kerosakan kepada sistem pemilihan duta ke luar negara.

“Sistem pelantikan bermotifkan politik ini bakal membuka “flood gate” terhadap kerosakan sistem pemilihan Duta yang sedia ada pada masa hadapan.

“Indonesia adalah rakan strategik negara kita buat sekian lama. Mengisi posisi yang penting ini sepatutnya dibuat melalui proses yang sewajarnya bukan melalui pelantikan politik,” katanya dalam satu kenyataan, hari ini.

Tajuddin secara sah diumumkan sebagai sebagai Duta Besar Malaysia ke Indonesia, malah telah mendapat persetujuan daripada presiden negara itu, Joko Widodo (Jokowi).

Perdana Menteri, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob berkata, Tajuddin layak untuk dilantik sebagai Duta Malaysia ke Indonesia.

Salahuddin turut mendakwa, pelantikan itu ternyata membelakangkan sistem pelantikan duta negara.

“Sistem pelantikan Duta Malaysia ke negara asing yang diamalkan selama ini dibelakangkan akibat motif politik.

“Rakyat sudah muak dengan adegan berkongsi “kek” dalam kalangan orang yang berkepentingan terutamanya dalam keadaan ekonomi yang kritikal kini,” katanya lagi.

Lantaran itu, beliau menggesa Perdana Menteri menjelaskan perkara ini yang menjadi keresahan ramai pihak.

Tajuddin dijangka melaporkan diri untuk bertugas hujung bulan ini.

Beliau akan menggantikan diplomat kanan Datuk Zainal Abidin Bakar yang berkhidmat sebagai Duta Malaysia ke Indonesia sejak 2018.  – MalaysiaGazette