Gambar hiasan

CANBERRA – Lebih lapan juta rakyat Australia mengundi dalam Pilihan Raya Persekutuan Australia yang bermula pada pagi ini.

Sebahagian lagi rakyatnya sudah mengundi awal.

Lebih 7,000 pusat mengundi dibuka di seluruh negara, menurut Suruhanjaya Pilihan Raya Australia (AEC).

Undian dibuka pada pukul 8 pagi waktu tempatan pada hari Sabtu (2200 GMT pada hari Jumaat) dan akan terus dibuka sehingga 6 petang waktu tempatan sebelum pengiraan undi akan bermula.

Untuk membentuk kerajaan majoriti, sama ada parti Gabungan atau Buruh mesti memenangi sekurang-kurangnya 76 daripada 151 kerusi di dewan rakyat.

Menurut tinjauan pendapat Australia Newspoll yang diterbitkan pada malam Jumaat, Parti Buruh mendahului Parti Gabungan 53-47 atas dasar pilihan dua parti.

Perdana Menteri Scott Morrison dan pemimpin Buruh Anthony Albanese terikat dalam persaingan peribadi, dengan 42 peratus responden memilih masing-masing sebagai perdana menteri pilihan mereka.

Tinjauan itu mendapati 36 peratus pengundi berhasrat mengundi Parti Buruh sebagai pilihan pertama mereka dan 35 peratus untuk Parti Gabungan.

Jika Parti Buruh mahupun Gabungan tidak memenangi kerusi yang mencukupi untuk membentuk majoriti yang jelas, keputusan pilihan raya akan diisytiharkan sebagai “Parlimen yang digantung.”

Dalam kes itu, kedua-dua Morrison dan Albanese akan mengadakan rundingan dengan parti kecil dan ahli Parlimen bebas untuk mendapatkan sokongan mereka untuk membentuk kerajaan minoriti seperti yang dilakukan oleh Parti Buruh pada 2010.

Australia mewajibkan semua warganya yang berumur 18 tahun ke atas untuk keluar mengundi.

Menurut Suruhanjaya Pilihan Raya Australia, lebih daripada 17 juta orang telah mendaftar untuk mengundi tahun ini. – Xinhua