Bekas Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi

KUALA LUMPUR – Datuk Seri Ahmad Zahid sekali lagi menuding hari kepada bekas Setiausaha Eksekutif Yayasan Akalbudi, Mejar Mazlina Mazlan @ Ramly terhadap kecuaian dalam membayar kad kredit beliau dengan menggunakan dana Yayasan Akalbudi.

Bekas Timbalan Perdana menteri itu berkata, walaupun baki dalam salah satu akaun bank beliau masih cukup untuk membayar kredit kad namun Mazlina tetap menggunakan cek Yayasan Akalbudi untuk membuat pembayaran itu.

“Ketika perbicaraan, Mazlina sendiri telah mengakui kesilapannya ketika membuat bayaran kad kredit saya itu,” katanya.

Ahmad Zahid berkata demikian ketika dirujuk oleh peguam yang mewakilinya, Hamidi Mohd Noh pada pemeriksaan utama di hadapan Hakim Mahkamah Tinggi, Datuk Collin Lawrence Sequerah, hari ini.

Ketika itu, Hamidi menunjukkan kenyataan baki wang dalam akaun Maybank milik beliau untuk tempoh antara 2014 dan 2015 dengan baki minimum sebanyak RM100,000 serta baki maksimum RM600,000.

Bagi tempoh sama, penyata kad kredit pula menunjukkan kredit minimum yang digunakan sebanyak RM600 dan kredit maksimum berjumlah RM215,000.

Ahmad Zahid diuarahkan membela diri terhadap 12 pertuduhan pecah amanah dana Yayasan Akalbudi.

Sebelum ini Ahli Parlimen Bagan Datuk itu mendakwa, Mazlina yang diamanahkan menjaga akaun yayasan dan akaun peribadi beliau telah berkali-kali melakukan kecuaian ketika membuat transaksi pembayaran kad kreditnya.

Katanya, kecuaian Mazlina itu membabitkan transaksi yang menunjukkan terdapat lebihan dan kekurangan pembayaran kad kredit yang dibuat dengan menggunakan dana Yayasan Akalbudi.

Prosiding sedang bersambung ketika ini. – MalaysiaGazette